Valet av chef för Helsingfors kollektivtrafik avgjordes genom lottning – Samlingspartiet anklagas för att köra över de andra

Kristian Rehnström (SFP:s enda medlem i styrelsen), Mika Nykänen (HRT:s nya vd) och Amanda Pasanen (en av De grönas fyra medlemmar i styrelsen). Bild: Benjamin Ilmoni/Pressbild/Salla Merikukka

Den 54-åriga Mika Nykänen fick jobbet som vd för Finlands största aktör inom kollektivtrafiken, Helsingforsregionens trafik. Men verkade samlingspartistiska krafter för att försöka få honom vald?

Det är inte något enhälligt beslut som ligger bakom valet av ny vd för Helsingforsregionens trafik (HRT). Styrelsen, som har fjorton medlemmar, röstade på två olika kandidater. Resultatet i den slutna omröstningen blev så jämnt att man behövde ta till lottdragning för att få en ny vd vald.

"Valet var inte lätt, vilket man kunde se på det jämna valresultatet" kommenterade HRT:s vd Risto Rautava (Saml) tisdagsmorgonens styrelsemöte i ett pressmeddelande.

Jobbet är mycket viktigt, för HRT:s vd ansvarar för 1,5 miljoner invånares kollektivtrafik i huvudstadsregionen. Mika Nykänen kommer närmast från posten som generaldirektör på Geologiska forskningscentralen. Han har även en bakgrund inom Samlingspartiet, bland annat som ordförande för Samlingspartiets ungdomsförbund och som riksdagssekreterare för partiets riksdagsgrupp.

I en artikel i helgen påstod Helsingin Sanomat att valet av HRT-vd politiserades på slutsträckan. Orsaken är att Nykänen enligt tidningen fortfarande står Samlingspartiet nära. Enligt HS skulle det ha vara frågan om en samlingspartistisk operation ledd av borgmästare Jan Vapaavuori (Saml) för att placera Nykänen på posten innan vårens kommunalval.

Efter valet kan nämligen styrkeförhållandena i styrelsen, där Samlingspartiet nu har en majoritet med fem stolar, förändras.

– Enligt min uppfattning var det en del saker som stämmer i Helsingin Sanomats artikel. Utifrån ser det här intressant ut om man tänker på omständigheterna, säger Amanda Pasanen, grön ledamot i HRT:s styrelse.

Hennes parti är näst störst i styrelsen. Enligt Pasanen röstade de fyra gröna medlemmarna på motkandidaten Ville Lehmuskoski. Han jobbar nu som vd för Helsingfors stads trafikaffärsverk (HST). Det är HST som har ansvar för metron, spårvagnarna och Sveaborgsfärjan i Helsingfors.

Kristian Rehnström, som sitter på SFP:s enda plats i HRT:s styrelse, vill inte säga vilken kandidat han röstade på.

– Det fanns definitivt olika åsikter mellan olika grupper och medlemmar i styrelsen. Och de åsikterna ventilerade vi. Jag är glad att vi kunnat välja en ny vd, som jag stöder fullt ut. Det är irrelevant hur jag röstade, säger Rehnström som representerar Vanda i styrelsen.

"Svaret är nej"

I september, när HRT:s styrelse fattade beslut om platsannonsen, ingick inget krav på att de sökande måste ha erfarenhet från en organisation inom kollektivtrafiken. Men det hade De gröna däremot önskat.

Mika Nykänen har en bakgrund inom Samlingspartiet och ingen erfarenhet av arbete i kollektivtrafiken. Gick det politik i valet av honom?

– Det du säger stämmer om hans förflutna inom partiet. Och det är ganska svårt att få den kompetensen (av kollektivtrafik, red.anm.) innan man blir vd för HRT. Frågar du mig om det här var ett politiskt val så är svaret nej, det var det inte. Inom styrelsen diskuterades det ledarskap och hur det tar sig uttryck hos de olika kandidaterna, säger Rehnström.

Enligt Rehnström är det nu viktigt att hela styrelsen stöder den nya vd:n i hans nya jobb.

Amanda Pasanen och hennes partikamrater ansåg däremot att Ville Lehmuskoski hade haft den bästa kombinationen av gott ledarskap och en brinnande motivation för att utveckla kollektivtrafiken.

– Han hade kunnat tackla de utmaningar som HRT står inför i och med coronakrisen, klimatmålen och för att göra kollektivtrafiken mer lockande i det rådande läget, säger Pasanen.

Däremot menar hon att Nykänen har stor erfarenhet av just ledarskap.

Helsingforsregionens trafik kämpar med en svår ekonomi när mängden passagerare minskat med 40 procent under pandemin.

Väckte kritik tidigare

Borgmästare Jan Vapaavuori förnekar att han skulle ha haft något att göra med valet av ny vd.

"Med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte rört i det här med en lång käpp", sade han till tidningen i lördags.

Däremot tog han inte ställning till om måhända Samlingspartiet i Helsingfors skulle ha varit aktiva i frågan.

"Det där kan jag inte svara vare sig ja eller nej på."

Ursprungligen var det Vapaavuori som utnämnde Mika Nykänen till sin nuvarande post på Geologiska forskningscentralen. Vapaavuori var då näringsminister i Alexander Stubbs (Saml) regering 2014.

Utnämningen till generaldirektör på Geologiska forskningscentralen väckte kritik för sex år sedan. Då påtalades det att han, till skillnad från flera motkandidater, saknade erfarenhet av chefsjobb inom geologibranschen.

Ny vd för Helsingforsregionens trafik (HRT).

Han ersätter den nuvarande vd:n Suvi Rihtniemi som går i pension.

HRT har hand om kollektivtrafiken i nio kommuner: Helsingfors, Esbo, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Sibbo, Sjundeå, Tusby och Vanda.

Förvaltningsmagistern Mika Nykänen jobbar just nu som generaldirektör för Geologiska forskningscentralen.

Han har tidigare jobbat som chef på Teknologiindustrin och för Rederierna i Finland.

Nykänen har även en bakgrund inom Samlingspartiet.

Ursprungligen sökte 26 personer jobbet som vd för HRT, men en av kandidaterna återtog sin ansökan.

I den topptrio som HRT:s styrelse intervjuade för vd-jobbet ingick Mika Nykänen, Ville Lehmuskoski och Pekka Möttö.

Lehmuskoski är vd för Helsingfors stads trafikaffärsverk medan Möttö är vd för Kyyti Group.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning