Våldtäktsopera i #metoo-belysning

Våldtäkt. Obehagligt ser det ut då Tarquinius (Vikke Häkkinen) börjar förföra Lucretia (Liisa Viinanen) i Opera BOX välfungerande föreställning.Bild: Markku Pihlaja

Benjamin Brittens Våldtäkten på Lucretia är ett bättre verk än ryktet vet berätta. Då den nu sätts upp av Opera BOX är det med förnyad #metoo-aktualitet. Ensemblens intensiva spel och librettots grymheter levandegörs med enkel logik, skriver Jan Granberg.

Benjamin Britten: The Rape of Lucretia

Opera BOX produktion. Kammarorkestern Ariadne, dirigent Jonas Rannila. Regi Ville Saukkonen, scenografi Hakka Hakkarainen. I rollerna Liisa Viinanen, Hedvig Paulig, Katariina Heikkilä, Johanna Isokoski, Vikke Häkkinen, Niklas Spångberg, Riku Pelo och Lasse Penttinen.

Alexandersteatern 28.3.2018.

"Säg mig, Mr Britten, vad fick er att välja ett sådant ämne", frågade Queen Mary efter en föreställning i Glyndebourne. Kammaroperan The Rape of Lucretia fick länge utstå ganska hård kritik för sitt libretto även från annat håll. I dag har den genom #metoo-upproret fått förnyad aktualitet.

The Rape skrevs 1946 strax efter Peter Grimes vid en tid då Britten började lämna Sadler's Wells och Glyndebourne bakom sig och så småningom grundade sin egen English Opera Group och Aldeburgfestivalen. Operan handlar om den dygdiga romerskan Lucretia som våldtas av Tarquinius, en snygg etruskisk prins. Hon berättar om sin skam för sin man Collatinus och tar sitt eget liv.

Och här kommer #metoo-kampanjen med i leken. Kan det vara så att Lucretia egentligen välkomnade Tarquinius nattliga besök? Så har den regisserats ibland. Eller förstör denna tolkning självmordets tragik? Britten var kanske ingen stor kännare av det kvinnliga psyket men jag tror det är klokt att inte krångla till händelserna.

Stora finurligheter

Regissören Ville Saukkonen visar inte den slutliga våldtäkten, men nog de hotfulla scenerna som leder upp till den. Och i efterspelet håller han seriöst sig till texten. Operan innehåller mer än bara grubblandet över våldtäkten och Saukkonen tar ut mycket med små medel. Dekoren är sparsam, nästan bara några lakan, men den fungerar! Ensemblens intensiva spel och librettots grymheter levandegörs med enkel logik.

En av operans stora finurligheter är de två grekiska körerna som Britten reducerat och personifierat till en sopran och en tenor. Hedvig Paulig och Lasse Penttinen var utmärkta länkar mellan scenen och publiken. Librettots politiska ironi serverades av dem liksom även Brittens pacifistiska ideologi strax efter världskriget.

Lucretias smärta verkade nog så äkta, vokalt utmärkt tolkad av Liisa Viinanen som lär sjunga i kören i Bayreuth. Duktigt spelade också de två männen som var fulla av sin maskulinitet: Riku Pelo (Junius) och Vikke Häkkinen (Tarquinius) liksom även Niklas Spångberg, den mjuke mannen Collatinus. Han förlät sin hustru, men hon fann vanäran outhärdlig. Roliga typer var de båda tjänarinnorna Katariina Heikkilä (Amman) och Johanna Isokoski (Lucia).

Kristen moralpredikan

Våldtäkten på Lucretia är ett bättre verk än ryktet vet berätta. Texten är versifierad och nog så påhittig trots smärre dramaturgiska longörer. Den lilla orkestern klingar andlöst spännande då Tarquinius smyger in till den sovande Lucretia. Dirigenten Jonas Rannila gjorde ett utmärkt jobb.

Senast gavs operan i Domkyrkans krypta år 2001 och då ordnades en liten demonstration mot ett dylikt verk i kyrkan. Men nu är det ju så att The Rape slutar med en liten kristen moralpredikan 400 år f.Kr. (!) framförd av koristerna som regin låter iklä sig prästkrage.

Underbart att det finns små operagrupper som Opera BOX som berikar vårt operautbud med duktiga föreställningar. Hur de klarar sig ekonomiskt begriper ingen. Brittenoperan ges ännu den måndagen den 2 april och i vår återstår två premiärer: Leif Segerstams Metsäkansan laulu i april och Verdis Rigoletto i maj.

Jan Granberg

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00