Vägmärken väcker starka känslor

Klassiker. Älgen och ångloket överlever moderniseringen av vägmärkena. Bild: Kommunikationsverket

Vi har alla varit med om hur vanliga sansade människor blir som förbytta i trafiken. Där är vi alla experter. Det är därför ingen överraskning att de nya vägmärkena redan på ritbordet väcker starka känslor.

"Könlösa", "tråkiga", "bortslösade pengar" låter de snällaste bland de kritiska kommentarerna när förslagen till de moderniserade vägmärkena har visats upp.

Bild: Kommunikationsverket

Andra berömmer dem för att bli mer internationella och svara mot dagens verklighet.

Riksdagen ska ännu i höst ta ställning till de nya märkena i samband med att regeringen avger sitt förslag till ny vägtrafiklag.

Speciellt det här med könlösheten blir säkert ett rött skynke för vissa kretsar, så behandlingen i plenisalen torde bli underhållande.

Nu och i framtiden. Bild: Kommunikationsverket

– Idén med de nya vägmärkena är att de ska vara enkla, åskådliga och följa internationella linjer bättre än de gamla, säger Tuomas Österman, trafikregleringsexpert på Trafikverket.

Han verkar hjärtligt trött på att höra kritik om att trafiksymbolerna blir könlösa, eller rättare: könsneutrala.

Bild: Kommunikationsverket

– Det har inte alls varit vår målsättning. Att könen suddats ut är en biprodukt av förenklingsprocessen.

Bortslipat kön

Och visst har könsattributen stiliserats bort så till den grad att det gamla varningsmärket för barn i trafiken där storasyster varsamt leder lillebror vid handen har förvandlats till två "streckgubbar", eller kanske hellre "streckungar" som pinnar i väg.

Bild: Kommunikationsverket

Skidåkaren som fartfyllt kommer susande är inte att ta miste på i dag. Det är samma herre som taktfast marscherar på märket för övergångsstället eller som med bar överkropp, likt en sovjettida arbetets hjälte, kör spaden i en sandhög.

På de framtida märkena kommer hen makligt skidande i klassisk stil. Spadpersonen och fotgängaren är av obestämbart kön, men tydligen iförda långbyxor, i alla fall inte kjol.

Bild: Kommunikationsverket

I tidens anda

Märket med en ryttare till häst, som anger ridväg, har moderniserats så att hen i tidens anda är iförd hjälm. Motorcyklisten bär hjälm som dessutom uppdaterats med visir.

Konstnären har tydligen i alla fall dragit sig för att ta del i debatten om huruvida cyklister bör använda hjälm eller inte.

Bild: Kommunikationsverket

Cyklisten har helt sonika raderats bort och kvar blir bara en vit spökcykel på cykelvägsmärket och en svart cykelram på varningsmärket. Den har fått ett modernare stuk och saknar stänkskärmar vilket för tankarna till en mountainbike.

– När cyklisten tas bort helt och hållet blir det nya märket betydligt enklare och ändå har man inga som helst problem med att förstå vad som varnas för, säger Österman.

Bild: Kommunikationsverket

Mopedmärket, som är nytt, skiljer sig från motorcykeln med mera skoteraktiga attribut. Mopedisten har också, liksom cyklisten, fallit ur sadeln.

Lite nostalgi kvar

Digitaliseringen och strömlinjeformeringen har ändå inte slagit igenom på full bredd. Det gamla bolmande ångloket får fortsätta att tuffa på.

– Vi vet mycket väl att ångloket ser gammalt ut men samtidigt är det ett märke som alla säkert förstår! Vi har verkligen inget behov av att modernisera det. Ministeriet vill se om man inom FN kan nå en internationell överenskommelse om hur ett modernare lok borde se ut.

Bild: Kommunikationsverket

– Vissa länder använder en bild av ett modernt tåg, men den nya symbolen är inte lika lätt att förstå som det gamla loket. Man kan lätt blanda ihop med en spårvagn eller en så kallad "light rail".

Tuomas Österman berättar att danskarna och norrmännen som redan moderniserat sina vägmärken också har fungerat som förebilder för oss. Svenskarna, som gått i framkanten när det gällt jämställdhet mellan könen, fortsätter däremot att väja för herr "Gåman" och "Spadman" och skidlöparen är fortfarande försedd med stilenlig herrkeps från femtiotalet.

Helt könlösa blir våra vägmärken ändå inte i framtiden. Skogens konung bär fortfarande stolt sin krona på varningsmärket för älg.

Bild: Kommunikationsverket

Hans svenska kusin ser ut att springa fortare, kronan är större, men han har dålig, kutryggig hållning.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Akademen - en modern klassiker

Mer läsning