Vägen är lång till Berlin

Ett sätt att testa nyttan med en Tallinntunnel är att resa från Helsingfors till Berlin med kollektivtrafik redan nu.

För en vecka sedan gav Nylands förbund klartecken för en stor utredning om en järnvägstunnel till Tallinn. Under två år ska tunnelprojektet synas noggrant: Lönar det sig att bygga en tunnel under Finska viken, en tunnel som skulle förkorta restiden från Helsingfors till Tallinn till bara en halv timme?

En tunnel skulle sammanfoga de två huvudstäderna och få stora delar av sitt värde genom det. Men mervärde skapas också av smidigare förbindelser från Finland till Centraleuropa. Tunneln skulle vara en del av Rail Baltica, EU-projektet som ska ge fungerande tågförbindelser från Tallinn till Warszawa.

Ett sätt att testa tunnelprojektets möjligheter är att resa från Helsingfors till Berlin med kollektivtrafik redan nu. Kan tåget – och i nuläget busstrafiken – tävla med flyget? Kommer en tunnel och en tågbana genom Baltikum mot Polen att bli ett alternativ för den finländska turisten?

Jag reste till Berlin med buss och tåg i början av augusti. Det snabbaste sättet är att ta färjan till Tallinn, för att därifrån stiga på någon av de dagliga expressbussarna mot Prag, Berlin och Bryssel. Färjeresan räcker två timmar och är därmed inget jämfört med bussresan som, i det snabbaste alternativet, är 24 timmar till Berlin.

En 24 timmar lång bussresa, trots 20 minuters pauser i städer som Kaunas, Augustow och Bialystok, lämpar sig förstås bara för masochisten. Själv övernattade jag på hotell tre gånger, i Riga, Warszawa och Poznan, för att det trots allt handlade om en turistresa och inte bara om en transportsträcka. Trots övernattningarna var resan i tyngsta laget. Min bedömning är att man kan klara resan Helsingfors–Berlin med två övernattningar utan att förlora förståndet.

Det går att resa med tåg också. Rail Baltica klättrar norrut för varje år och från i sommar går det tåg från litauiska Kaunas mot polska Bialystok. Dock bara på helger, så under vardagar är tåget ett alternativ först från och med Polen. Det handlar i bästa fall om hastigheter i Intercity-tågklassen.

En tunnel till Tallinn kan ha stora förtjänster, exempelvis för frakttrafiken. Vi är ändå oerhört långt från drömmen om snabba förbindelser till kontinenten. I bästa fall kan goda tågförbindelser göra att städer på ett rimligt avstånd kommer närmare varandra. Med en tunnel skulle tågresan till Riga från Helsingfors antagligen räcka under fem timmar. Men när avstånden blir längre är det svårt att konkurrera med flyget. Resan till Berlin förkortas inte på ett avgörande sätt med Rail Baltica.

Efter fyra dagar i Berlin flög jag hem till Helsingfors. Kvällsflyget startade 21.25. Tre timmar senare var jag tillbaka hemma. Inget jämfört med de cirka 26 timmar som jag tillbringade på färja, buss och tåg på väg till Berlin.

Tim Johansson Reporter

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00