Vädret stoppade USA:s återkomst i rymden

Den startklara Falcon 9-raketen från Space X, med besättningskapseln Crew Dragon högst upp, till höger om det svarta tornet på Kennedy Space Center. Bild: David J Phillip/AP/TT

Efter nio långa år skulle USA åter ta steget ut i rymden. Men dåligt väder stoppade uppskjutningen av den privata Space X-raketen. De två astronauterna får en ny chans till helgen.

Sedan rymdfärjorna flög för sista gången 2011 har USA saknat egen möjlighet att skicka människor till och från jorden. Det har inte gett den nationella stoltheten någon ro, och på onsdagen var det tänkt att ordningen – med amerikanska ögon – skulle återställas.

Men med bara 17 minuter kvar till uppskjutningen från Kennedy Space Center i Florida ställdes färden in. Astronauterna Bob Behnken och Doug Hurley fick lämna kapseln Crew Dragon som skulle ha lyfts ut i rymden av en Falcon-raket från företaget Space X.

USA:s nya rymdprogram innebär att myndigheten Nasa lejer ut mycket av verksamheten till privata aktörer. Vad gäller Internationella rymdstationen (ISS) har Space X och Boeing fått mångmiljardkontrakt för att sköta trafiken, först för transport av material och djur för forskning, och i nästa steg även persontransporter.

Space X har kommit längst. Boeing led ett bakslag i december, då dess Starliner-kapsel under en obemannad provtur hamnade i fel omloppsbana när den försökte nå rymdstationen.

Denna veckas resa innebär att de två astronauterna skjuts i väg och accelereras upp till en hastighet av 27 000 kilometer i timmen, för att deras kapsel ska hinna ifatt ISS. Inom ett dygn ansluter kapseln Crew Dragon till rymdstationen.

Därmed kommer ISS-besättningen upp i fem personer; amerikanen Chris Cassidy samt ryssarna Anatolij Ivanisjin och Ivan Vagner, som varit där sedan i april, plus de nya Bob Behnken och Doug Hurley.

Men kapaciteten är fortfarande en flaskhals. Flera amerikaner, däribland Chris Cassidy på sin hemresa, väntas även i fortsättningen få resa med ryska raketer, tills Space X och Boeing fått upp farten med reguljär trafik.

Sista provresa

Uppskjutningen skulle ha skett från startplatta 39A – en legendarisk plats, som använts av såväl Apollo-raketer som rymdfärjor.

Det privatägda företaget Space X har skrivit kontrakt med rymdstyrelsen Nasa om att sköta persontransporter till och från Internationella rymdstationen (ISS). Priset är på runt 55 miljoner dollar per resa. Tidigare har USA:s astronauter, däribland nyligen hemkomna svenskamerikanskan Jessica Meir, fått åka med Rysslands ålderstigna Sojuz-raketer, till prislappar på upp till 86 miljoner dollar per "biljett".

Formellt skulle onsdagens tur vara en sista provresa, innan den reguljära trafiken kommer i gång, och kallas därför demo-2. I demo-1 skickades dockan Ripley – döpt efter Sigourney Weavers rollfigur i Alien-filmerna – upp till ISS förra året.

Doug Hurley och Bob Behnken får åka Tesla fram till raketen. Bild tagen vid en generalrepetition häromdagen. Bild: Bill Ingalls/AP/TT

Trump på plats

Men som vanligt med raketuppskjutningar är vädret en stor osäkerhetsfaktor. Och i ännu högre grad med astronauter inblandade, eftersom förhållandena måste vara stabila inte bara i Florida, utan även ute över Atlanten. Där ska kapseln Crew Dragon kunna falla ned på ett säkert sätt om något går snett på vägen upp. Därför avblåstes uppskjutningen.

Det betyder att USA:s president Donald Trump och övriga tillresta åskådare – som i och för sig var väldigt få i dessa coronatider – får ge sig till tåls till helgen. Nästa "fönster" för uppskjutning infaller på lördag.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning