Vad hade Adorno emot Hindemith?

Alexander MelnikovBild: Julien Mignot

Den ryska pianisten Alexander Melnikov planerade Tapiola Sinfoniettas fredagskonsert i rollen av konstnärlig partner för orkestern.

Tapiola Sinfonietta

Janne Nisonen, dirigent, Alexander Melnikov, piano, Jeroen Berwaerts, trumpet, Riitta Pesola, cello Hindemith, Prokofjev, Sjostakovitj, Sibelius

Tapiola-salen, 16.3

Till att börja med förklarade Alexander Melnikov i mikrofon att konsertprogrammet hade ett löst tema. 1900-talstonsättarna på programmet blev alla utpekade och fördömda under sin tid av den tyska filosofen Theodor Adorno. På så sätt blev alltså Tapiola Sinfoniettas konsert nu på fredag "anti-Adorno".

Någon utförlig historia kring Adorno serverades dock inte på konserten. Gärna hade man hört lite mera om vad det var i musiken av dessa tonsättare som var så förkastligt enligt filosofen.

Ta till exempel den tyska tonsättaren Paul Hindemith på programmet. Dels fördömde Adorno det konservativa i Hindemiths musik. 1700-talsformer och -texturer lät ju som, usch, pastischer. Här vävdes in också den komplexa frågan om tonalitet – musikens harmoni och samklang. Var tonaliteten en sorts naturlag, såsom Hindemith tänkte, eller borgerlig konvention såsom Adorno befarade?

Ett annat problem var Hindemiths sätt att arbeta med dubiöst kommersiella former av musik såsom krogunderhållning, foxtrots eller jazz. Tapiola Sinfoniettas konsert förde inte nu fram denna sida av Hindemiths musik, liksom inte heller den så kallade "bruksmusiken" (Gebrauchsmusik) som Hindemith komponerade för amatörer.

Eventuellt kunde man alltså ha valt mer provokativa stycken, med tydligare ideologi, om man velat föra fram kontroversen mellan Hindemith och Adorno på ett åskådligt sätt.

Hindemiths balettmusik för piano och stråkar – De fyra temperamenten – blev den mest gedigna musiken på konserten. Här kunde man klart höra barockstildragen i Hindemiths musik – tydliga karaktärer till olika taktarter samt en stråktextur med melodiska stämmor. Musikens variationer baserades på idén av medeltida temperament: koleriskt, flegmatiskt, melankoliskt och sangviniskt.

Janne Nisonen dirigerade med rappa och välvalda tempon. Stråkarna ljöd rent och intensivt – både i snabb och i långsam musik. Melnikov anpassade pianots klang enligt funktion. Melodier glimmade med klar ton. Enskilda ackord fångade uppmärksamheten med sina utstuderade sound. Snabba pianopartier ilade obekymrat förbi.

Inledningen på konserten var ett populärt verk av Sergej Prokofjev, Uvertyr över hebreiska teman op. 34, med klezmermelodier arrangerade för klarinett, piano och stråkkvartett. Veera Myllyniemi spelade klarinett med ett dovt rossligt sound och slingrande rytmik.

Efter pausen hördes Dmitrij Sjostakovitjs konsert för trumpet och piano op. 18. Olika karaktärer växlade i snabba klipp som påminde om ackompanjemang i stumfilmer. Här och där hörde man glimtar av underhållningsmusik – bland annat ackord som förde tankarna till ragtime. Trumpetisten Jeroen Berwaerts stämde in då och då – bland annat med vackra melodier i den långsamma satsens tysta stråkharmonier.

Intensiteten föll i de två sista duostyckena på konserten. Det var något otillfredsställande i att avsluta konserten med duon på en scen fylld med tomma orkesterstolar. Melnikovs sätt att väva in kammarmusik i ett orkesterprogram framstod här som en nackdel.

I Sibelius Malinconia op. 20 spelade cellisten Riitta Pesola turvis med Melnikov i en dyster men händelsefattig dialog. Efteråt, som avslutning, hördes Hindemiths sonat för trumpet och piano op. 18 – en av de många sonater Hindemith skrev för olika instrument. Berwaerts spelade på trumpet med en intensiv klang och tätt sammanbundna toner.

Trots att programplaneringen inte denna gång kändes optimal – temat för konserten presenterades aningen luddigt och duona i slutet saknade energi – så var det likväl glädjande att se Tapiola Sinfoniettas arbete med sin konstnärliga partner. Man fick intrycket att orkestern har hittat en personlig kontakt med Melnikov.

Dante Thelestam

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00