Utredning: Bussolycka förvärrades av bussens konstruktion

Den 4 juli 2015 krockade en personbil med en buss som hade 19 passagerare. Personbilsföraren misstänks ha begått självmord genom att frontalkrocka med bussen.Bild: Lehtikuva/Martti Kainulainen

Olycksutredningscentralen rekommenderar förbättringar i konstruktionen av bussarna. Ändringar föreslås för fronten, baksidan av sätena, armstöden och säkerhetsbältena.

De nya rekommendationerna har att göra med utredningen av en bussolycka i Högfors i juli förra året. En personbilsförare misstänks ha begått självmord genom att frontalkrocka med bussen, som hade 19 passagerare. Bussföraren och sex passagerare skadades allvarligt.

Olycksutredningscentralen uppger att ett underkörningsskydd i fören av bussen kunde ha stoppat personbilen som kom rakt emot bussen.

Säkerhetsbälten som endast är fästa i midjehöjd ser också ut att ha orsakat många ansiktsskador eftersom passagerarnas ansikten slogs emot de utstickande armstöden.

Centralen rekommenderar också att Social- och hälsovårdsministeriet genomför ett preventionsprogram mot självmord. I Finland begås årligen nästan 900 självmord, av dem kring 20 genom att krocka med fordon, uppger Olycksutredningscentralen. Vid krocksjälvmord utsätter man ofta utomstående för fara och lidande.

Statistikcentralen uppger att antalet självmord minskat i Finland under hela 2000-talet men att antalet självmord i trafiken varit på samma nivå i flera år redan.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08