Nu lyfter Elon Musks begagnade rymdraket mot ISS

Foto taget med lång exponeringstid när Falcon 9-raketen stiger från Cape Canaveral i Florida. Bild: Chris O'Meara/TT-AP

När USA i dag flyger upp till ISS är det första gången hela astronauternas farkost är begagnad – såväl raket som kapsel har flugit förut. Men begagnat betyder inte gammalt – franske Thomas Pesquet förundras över den senaste tekniken ombord. Och lovar bjuda på grym efterrätt där uppe.

Det är den andra ordinarie resan, kallad Crew-2, som Elon Musks rymdföretag Space X utför åt USA:s rymdstyrelse Nasa. Företaget har specialiserat sig på att återanvända så mycket av uppskjutningsutrustningen som möjligt.

Fredagens bärraket användes även under Crew-1 i november förra året, och Dragon-kapseln astronauterna sitter i är densamma som under en testflygning till den internationella rymdstationen ISS för snart ett år sedan.

Besättningen består av Shane Kimbrough och Megan McArthur från USA, japanen Akihiko Hoshide och fransmannen Thomas Pesquet. Det är första gången en europé flyger med Space X.

Den första delen till det som skulle bli ISS (International Space Station) skickades upp med en rysk raket 1998.

Två år senare var stationen redo för människor att vistas där, och den första besättningen kom dit i november 2000.

Nu är den det största människobyggda objektet i rymden, och går tidvis att se med blotta ögat från jordytan.

ISS börjar dock bli till åren. Nuvarande budget sträcker sig till 2025, och det börjar talas om att stationen ska skrotas 2030.

Jämförs med Tesla

Pesquet, som tidigare åkt ut i rymden med ryska Sojuz-raketer, berättar att det är en helt annan upplevelse att åka i en modern kapsel. Sojuz började användas redan på 1960-talet, medan Space X raketer är modernast tänkbara. Dragon-kapseln är till största delen självkörande, med en pekskärmsbaserad interiör som jämförts med bilarna från Elon Musks andra stora företag, Tesla.

– Så som informationen presenteras, det är fantastiskt, du ser hela tiden precis vad som pågår, säger Pesquet vid en digital pressträff inför resan.

Astronauterna Shane Kimbrough och Megan McArthur på väg in i de Tesla-bilar som förde dem till raketen tidigt på fredagsmorgonen lokal tid. Bild: Aubrey Gemignani/TT-AP via Nasa

– Sojuz är otroligt pålitliga, men du måste tolka massa information som visas i alla möjliga hörn, med digitala och analoga mätare om vartannat.

Mer manuell

På grund av den nyare tekniken tycker Pesquet att förberedelserna varit mycket enklare inför denna resa. Han minns hårt pluggande när han 2016–2017 skulle flyga Sojuz, som kräver mer manuell "körning" av astronauterna.

– Man måste sköta så mycket, därför var utbildningen så mycket längre då.

Grym efterrätt

Han och de tre kollegorna kommer upp till en nästan fullsatt rymdstation. Den normala bemanningen är tre till sex rymdfarare. Nu befinner sig sju personer, från Japan, Ryssland och USA, redan där. Under några dagar, tills Dragon-kapseln nästa vecka tar med sig fyra astronauter ner igen, kommer därmed nio män och två kvinnor vara ombord.

Pesquet lovar att göra sitt för att förhindra eventuell gruffig stämning i trängseln, bland annat genom att laga god fransk mat. Han säger sig göra grymma Crêpes Suzette, den klassiska franska efterrätten.

– Mina amerikanska, ryska och japanska kollegor ser mycket fram emot den, myser fransmannen.

Space X-raketen på uppskjutningsplattan på fredagen. Bild: Joel Kowsky/TT-AP via Nasa

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Att öka sin förmögenhet är en allemansrätt men få har en konkret plan

Mer läsning