Unga begåvningar imponerade i Ekenäs

Rebecca Roozeman imponerade vid Ekenäs Sommarkonserter.Bild: Artistbild

Dirigent Jukka-Pekka Saraste och Finländska Kammarorkestern är inne i en arbetsfylld period på grund av årets upplaga av Ekenäs Sommarkonserter som gick av stapeln i den idylliska kuststaden i onsdags.

ORKESTERMUSIK

Ekenäs Sommarkonserter

Rebecca Roozeman, violin; Jonathan Roozeman, cello; Finländska Kammarorkestern och Finländska Kammarorkesterns Ungdomsakademi, dir. Jukka-Pekka Saraste. Vieuxtemps, Saint-Saëns, Tjajkovskij. Ekenäs kyrka 2.8.

Festivalen inleddes på ett rafflande sätt med Bach arrangerad för cello, elektronik och elbas, medan programmet annars ger ett tämligen tryggt intryck med sådana tonsättarnamn som Schubert och Beethoven samt ett franskt inslag i form av Saint-Saëns.

Ett extra fräscht element i Sommarkonserterna är dock att unga musiker har en framträdande roll. Jukka-Pekka Saraste förtjänar en eloge för sitt arbete inom ramarna av Finländska Kammarorkesterns Ungdomsakademi, ett treårigt projekt som startade 2017 och som ger musikerstuderande möjligheten att repetera och konsertera tillsammans med orkesterns ordinarie musiker.

Under torsdagens konsert i Ekenäs kyrka stod två ypperliga unga solister i rampljuset, violinisten Rebecca Roozeman och hennes broder, cellisten Jonathan Roozeman.

Rebecca Roozeman (f. 2001) studerar vid ungdomsutbildningen på Sibelius-Akademin. Hennes lärare är Pekka Kauppinen, som förresten också fanns på scenen i egenskap av Finländska Kammarorkesterns konsertmästare.

Roozeman spelade Henri Vieuxtemps (1820–1881) femte violinkonsert (1858/1859), en föga djuplodande komposition som dock är givande ur ett violinistiskt perspektiv. Vieuxtemps, själv en framgångsrik violinist, försåg a-mollkonserten med många virtuosa detaljer och en omfattande solokadens.

Roozemans tekniska färdigheter är redan nu avsevärda och blir säkert ännu starkare i och med att erfarenheten ökar, men det viktigaste och mest fascinerande var att hennes spel var så genommusikaliskt och naturligt inlevelsefullt.

Tillsammans med den energiske Saraste och orkestern lyckades Roozeman att blåsa liv i såväl de impulsiva passagerna som de känslosamma melodierna (delvis lånade ur en opera av Grétry). Klangen på hennes 1800-talsinstrument var nyansrik och vackert mild även i det övre registret.

Det var en ren njutning att höra både Rebecca och Jonathan Roozeman i Camille Saint-Saëns (1835–1921) La muse et le poéte (1910) för orkester, violin och cello, en färgrik tondikt där solisternas stämmor konverserar och rivaliserar med varandra.

Applåderna var minst lika varma som sommarhettan som trängde in i kyrkan. Som extranummer hördes Händels passacaglia i g-moll i arrangemang för violin och cello av Johan Halvorsen.

Konserten avslutades med Pjotr Tjajkovskijs (1840–1893) kända Serenad för stråkar i C-dur (1880), där Ungdomsakademins musiker medverkade.

Tjajkovskij visste hur man skapar anslående teman och utnyttjar dessa till fullo. Under Sarastes rappa ledning var tolkningen genomgående intensiv men samtidigt renons på onödig patetik. Stundvis kändes kyrkan för liten för de yppiga stråkklangerna.

Ekenäs Sommarkonserter avrundas med en musikgudstjänst på söndag den 5 augusti. Under den sista egentliga konserten på lördag kväll uppträder Elisabeth Leonskaja som solist i Beethovens första pianokonsert.

Anna Pulkkis

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08