Undviker du kött och fisk? Då kan du behöva D-vitamintillskott

Flera grupper uppmanas ta tillskott av D-vitamin. Bild: Mark Lennihan/TT

Trött i vintermörkret? Då kan det vara dags att fylla på med D-vitamin, särskilt om du inte äter fisk.

När solen drar sig tillbaka blir det svårt för många att få tillräkligt med D-vitamin. Den som lider brist på vitaminen, som är ett av få vitaminer vi riskerar att få för lite av i Norden, kan drabbas av extrem trötthet och andra negativa symtom.

– Bland annat får vi D-vitamin via solen. Det bildas i huden när vi exponeras för solljus. Men under vinterhalvåret står solen för lågt för att produktionen ska vara tillräcklig för vårt behov. Då blir det viktigt vad man äter, säger Bettina Julin, nutritionist vid svenska Livsmedelsverket.

Samma problematik gäller i Finland. Enligt Institutet för hälsa och välfärd har man sedan slutet av 1990-talet konstaterat brister i intaget av D-vitamin i Finland. Under hösten 2018 uppdaterade statens näringsdelegation rekommendationerna om D-vitaminpreparat för barn under ett år.

Ät fisk eller bunkra svamp

Fet fisk och äggula hör till livsmedlen med mest D-vitamin. Mindre mängder finns i kött, kokosfett och alger.

Den som undviker att äta fisk och ägg kan i stället sikta in sig på svamp. Exempelvis kantareller innehåller ungefär lika mycket D-vitamin som lax. Odlad svamp är däremot inte någon hit eftersom den ofta odlas övertäckt. Allra rikast på D-vitamin är den feta ålen, som dock är utrotningshotad.

Flera grupper uppmanas också ta tillskott av vitaminen. Det rör bland annat vegetarianer, allergiker och andra som av olika anledningar inte äter fisk.

Det är svårt att själv upptäcka D-vitaminbrist, men den som går med ett underskott en längre tid riskerar att drabbas av allvarlig sjukdom.

– Barn kan få rakit, det vill säga missformat och mjukt skelett, säger Bettina Julin.

Det är ändå ovanligt i Norden.

Syd eller norr spelar ingen roll

Generellt är det mellan april och september som solen stöttar upp vitaminproduktionen, då krävs å andra sidan en väldigt liten ansträngning.

– Det är inte så att man producerar mer ju mer man är i solen, det räcker med en kvart ett par gånger i veckan, om man är bararmad och inte täcker ansiktet. Det D-vitamin som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret, säger Bettina Julin.

På våra breddgrader är solljus den viktigaste D-vitaminkällan sommartid. Vitaminet lagras i kroppen men förbrukas under vintern. Under den mörka delen av året behöver man få i sig D-vitamin via kosten. Fisk, ägg, kött och svamp är bra källor.

Det D-vitamin som används vid berikning av exempelvis mjölk kommer från fettet i fårull. Vegetabiliska livsmedel brukar berikas med ergokalciferol (D2), som finns i skogssvamp.

Barn som får i sig för litet D-vitamin kan drabbas av rakit, som missformar skelettet. Allvarlig brist på D-vitamin kan orsaka kramper.

D-vitamin är giftigt i alltför stora mängder och kan påverka njurarnas funktion. Men för att nå sådana mängder måste man överkonsumera vitamintillskott, det är ingen risk för överdoser bara via maten.

Källa: Svenska Livsmedelsverket

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning