Twitter försöker hålla kvar användarna

Vart är vi på väg? – Vi kanske skrattar åt tanken nu, men om några år kanske vi kommunicerar i sociala medier med hologrammeddelanden, säger mediekonsulten Pauliina Mäkelä.Bild: Antti Keskitalo

I det senaste försöket att förnya sig gör Twitter det möjligt att tweeta längre trots att det finns både en bild och en länk i inlägget.

– Det här är en välkommen förändring. Visst har det varit krävande att skriva ett meddelande när bilder och länkar äter upp teckenmängden, säger mediekonsulten Pauliina Mäkelä.

Ett Twitterinlägg går på 140 tecken och lägger du till en bild försvinner 24 tecken medan ytterligare 23 tecken går upp i rök om inlägget har en länk. Kvar blir då ynka 93 tecken.

Redan om några veckor kan den här egenskapen vara bortplockad från Twitter, skriver ekonomisajten Bloomberg.

Det har till och med spekulerats om att Twitter tänker bli ännu mer generös med sin snäva teckenmängd. Vissa källor har talat om upp till 10 000 tecken. Många användare som inte kan formulera sig på den nuvarande längden på 140 tecken har löst problemet genom att ladda upp bilder med text i stället.

Det är däremot oklart om förnyelsen gäller omröstningar och GIF:ar (äter upp respektive 24 tecken). Och ska du hänvisa till ett användarkonto i tweeten går också teckenmängd åt.

– De flesta korta användarnamnen är redan upptagna, så nyare Twitteranvändare har oftast längre namn, och det äter också upp teckenmängden, säger Mäkelä.

Varför gör Twitter de här ändringarna nu?

– I första hand är det frågan om konkurrensläget. De stora jättarna tävlar jämt och ständigt om vem som har flest och mest aktiva användare. Och om ett verktyg på sociala medier är jobbigt att använda så påverkar det användarmängden.

En konsekvens av den här kampen var när Twitter i fjol köpte appen Periscope som man kan mobilsända live med. På samma sätt har livesändning i Facebooks satsning Live blivit stort. Också Youtube planerar en app man kan sända live med.

Så hett har det blivit att sända live att Facebook nyligen började puffa livesändningar högre i folks nyhetsflöden. Det har visat sig att användarna tittar tre gånger så länge på en livesändning där och då som på en sparad livesändning i efterhand.

Varför är det så populärt med livesändningar i sociala medier just nu?

– Man vill leva i stunden, det är en sorts "just nu"-kommunikation som är annorlunda från kompiskommunikationen där man mera använder Whatsapp och Snapchat. Du sparar också tid när du inte behöver klippa ihop videon utan allt går ut direkt. Och så rullar kommentarerna in i realtid.

Nästa sak som kommer att slå igenom ordentligt är poddarna.

– Det är bombsäkert att vi kommer att se flera uppstartsföretag som presenterar appar för att göra poddar med på Slush i höst.

För en del användare kan det kännas lite jobbigt att själv figurera i en livesändning. Du måste dessutom tänka på vilka människor som syns i bakgrunden och om du faktiskt får lov att sända på platsen där du står.

– När du spelar in enbart ljud så skalar du bort allt annat. Då behöver du varken tänka på vilken miljö du befinner dig i eller hur du själv ser ut. Radion håller på att göra comeback med hjälp av poddarna.

Anrikt företag med koll på klockan

Urmakar- och guldsmedsföretaget Oy Osk. Lindroos Ab har betjänat sina kunder allt sedan 1890. Speciellt känt är företaget i dag för sin försäljning av klockor från exklusiva och klassiska märken. 17.12.2018 - 09.24