Tvist om bilutsläpp och kolkraft i EU överskuggar klimatveckor – "Man försöker driva ett paket som inte följer Parisavtalet"

Polen försvarar de för landets energiförsörjning viktiga kolkraftverken.Bild: Lehtikuva/Darek Redos

Medan klimatmötet pågår i Polen stiger frustrationen över förhandlingar om enskilda politiska mål i EU. – Vi borde minska utsläppen kraftigt, men om Tyskland försvarar bilindustrin och Polen kolkraftverken vet jag inte hur vi gör det tillräckligt snabbt, säger Sirpa Pietikäinen (Saml/EPP).

EU har satt som mål att bli koldioxidneutral 2050, men samtidigt pågår svår armbrytning kring enskilda politiska mål. Förhandlingar under en hel natt räckte inte till för att nå en lösning på reformerna på energimarknaden i EU den här veckan. Tvisten handlar om vilka energiformer som får subventioneras i fortsättningen. Rådet håller fast vid att subventionera kolkraft efter 2030. Polen, som är tungt beroende av kolkraft för sin energiförsörjning, är i framkant. Ett nytt möte ska äga rum den 18 december.

En annan så kallad trilog – förhandling mellan parlamentet och rådet under kommissionens uppsikt – handlar om personbilarnas framtida utsläppsnivåer, och den står också och stampar.

Europaparlamentariker Nils Torvalds (SFP/Alde) pekar på Tyskland, och på ordförandelandet Österrike som "lyssnar bara på Berlin" i Europeiska rådet.

Europaparlamentet stannade tidigare för ett beslut om att nytillverkade bilars utsläppsnivå ska sjunka med 20 procent fram till 2025 och med 40 procent fram till 2030. En del grupper i parlamentet drev ursprungligen ännu mer ambitiösa utsläppsmål.

Rådet har däremot föreslagit en minskning på först 15 procent och senare 30-35 procent för personbilar och skåpbilar.

Trafiken utgör en femtedel av utsläppen i EU. I fjol ökade utsläppsnivån för nytillverkade bilar i Europa för första gången på ett decennium, bland annat för att fler köper stora SUV-bilar och för att andelen dieselbilar minskar.

– Om vi inte är radikala så glider målen oss ur händerna, säger Torvalds.

Han säger att det förslag rådet håller fast vid bygger på en smal majoritet av medlemsländer, där bland annat östeuropeiska länder är med på den tyska linjen i egenskap av stora underleverantörer.

Tyskland står på bromsarna både då det gäller bilindustri och energimix. Tyskland använder till 40 procent kolkraft.

– Rykten säger att den enda tråd som finns hos Österrike är telefontråden till Berlin. Rådet har inte rört sig en millimeter under förhandlingarna, säger Torvalds som vill se rådet förhandla fram en ny linje, "annars är Europa, eller rättare sagt Tyskland, på väg att lösgöra sig från vad som bestämts i Parisavtalet".

Europaparlamentariker Sirpa Pietikäinen (Saml/EPP) säger att politiken släpar efter.

– Biltillverkaren Volkswagen har själva beslutat att de inte tillverkar fossila förbränningsmotorer efter 2026. Det visar hur politiken släpar efter. Det är ett bekymmer. EU-valet i vår måste vara ett klimatval.

– Vi vet vad vi borde göra, vi har pengar och vi har teknologi, nu är det bara de 20 centimetrarna mellan politikers öron som är kritiska.

En färsk FN-rapport upprepar att nuvarande nationella löften inte räcker till, utan skulle leda till en global uppvärmning på över tre grader. Nuvarande nedskärningar i utsläppen borde tredubblas för att uppvärmningen ska hållas under två grader, enligt rapporten. För att nå 1,5 grader krävs femdubbel insats.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08