Två bröder och ett modehus

I rollerna ses Bethan Mary-James, Alexandre Brasseur, Irene Jacob,Poppy Corby-Teuch, Alix Poisson, Tom Riley, Max deacon, Jenna Thiam, Mamie Gummer, Richard Coyle och Frances de la Tour.Bild: Nick Briggs

The Collection tar oss till ett modehus i det efterkrigstida Paris och maktkampen mellan bröderna som äger det.

The Collection – modehusets hemligheter sänds i Yle TV1 onsdagar kl. 21.35.

Serier om mode- och varuhus har blivit en subgenre i sig inom kostymdramat. De är ofta förlagda flera decennier tillbaka i tiden till miljöer väl lämpade för familjesåpor med en air av glamour.

Åttadelade brittiska dramaserien The Collection (Amazon/BBC 2016) handlar om det fiktiva modehuset Sabine i Paris efter andra världskriget. Bakom det står två bröder, Paul (Richard Coyle) som är affärsmannen och Claude (Tom Riley) som är det kreativa snillet bakom företaget. Den ene är en gift man full av hemligheter, den andre en homosexuell konstnär som lever farligt. Med i dramat är också en ung amerikansk fotograf (Max Deacon) som förälskar sig i en av modellerna (Jenna Thiam) som råkat i olycka och tvingats adoptera bort sitt barn.

Det är alltså – som även framgår av den svenska titeln – en hel del hemligheter, maktkamp mellan bröder samt lite kärlek och romantik. Ambitionen är dessutom att återupprätta Paris som världens modecentrum efter kriget.

Bakom serien står Oliver Goldstick som tidigare gjort serier som Desperate Housewives och Ugly Betty, den senare även den en serie om modebranschen.

Vad förväntar man sig då av en serie som The Collection? Engagerande intriger, förstås, och på den punkten är det dessvärre lite si och så. När det handlar om ett modehus vill man dessutom gärna få en visuell upplevelse, och inte heller där tar den här serien en med storm. Inte så att dräkterna är fula och dåliga; visst kan man skönja en satsning på den här biten. Men inte så att det här är värt att se bara för den skull – jämför med exempelvis Mad Men, Sex and the City och Djävulen bär Prada där kläderna var iögonfallande och en upplevelse i sig.

Det kan spekuleras i om serien inspirerats av verkliga franska modehus, och det lär den inte ha gjort. Estetiskt ligger den däremot närmast Dior, som efter kriget bröt med tygransoneringen och började göra kjolar med enorm vidd i sig, vilket en del såg som anstötligt. Scenen i serien där en flicka blir avsliten sin vida klänning på gatan har verklighetsbakgrund. Likaså piffas dialogen upp genom lån av kända citat; exempelvis komikern W. C. Fields "I don't drink water, fish fuck in it" läggs i munnen på en karaktär.

Malin Slotte TV-redaktör

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00