Kärlekshistoria och spionthriller

Edward Holcroft och Ben Whishaw är två ensamma själar som faller för varandra.Bild: Ed Miller

London Spy är ett annorlunda spiondrama du inte ska missa.

London Spy finns på Netflix och sänds på Yle TV2 måndagar kl. 22.10.

London Spy är en femdelad BBC-miniserie från 2015. Att det tagit så förhållandevis länge innan den nått våra kanaler bådar inte gott; det brukar vara ett tecken på att det funnits intressantare saker att fylla tablåerna med.

Men, den här gången har ansvarig inköpare faktiskt skäl att skämmas lite, för det här är kvalitetsgrejor av unik sort. Genren är spiondrama, men i fräsch och annorlunda och högst fängslande tappning.

London Spy är något så ovanligt som ett spiondrama med en homosexuell protagonist, och samtidigt är det också en sorglig kärlekshistoria mellan två mycket olika män. Huvudpersonen Danny (Ben Whishaw) är lagerjobbaren som festar runt på gayklubbar om nätterna. En förtvivlad morgon när han är på väg hem från krogen stöter han på en vacker främling (Edward Holcroft), ett siffergeni som säger sig heta Alex och arbeta på investeringsbank.

Serien inleds som en kärlekshistoria där de två männen långsamt öppnar sig för varandra och relationen utvecklas. Danny som är öppen för världen har levt det hårda livet och testat det mesta, medan den gåtfulle och slutne Alex är helt oerfaren. Lyckan får ett brutalt slut när serien tar klivet över i mörkt och paranoidt spiondrama. Inget är som det sett ut att vara, och mäktiga krafter verkar manipulera Dannys psyke, för att … ja varför? Med hjälp av sin vän Scottie (Jim Broadbent), en äldre statstjänsteman med erfarenhet av spionbranschen, försöker den hårt pressade Danny ta reda på vad som hänt.

Det här är inte en serie som sysslar med action och våld, utan skapar sin spänning långsamt och psykologiskt, vilket är synnerligen effektfullt. Serien mixtrar också med tittarens psyke, och särskilt om man har tendens för vissa fobier är det stundtals rent outhärdligt.

Ben Whishaw (som för övrigt spelade Q i den senaste Bondfilmen, och även gör det i den kommande nästa år) gör rollen med intensiv närvaro och känslighet. Den främsta personliga tillgången denna enkla lagerarbetare har är sin intuition. På slutet sys paketet hjälpligt ihop – förutsägbart är det i alla fall inte, snarare då kanske aningen långsökt. Men å andra sidan är det här inte en serie som man främst ser för mysteriets skull, utan för dess stämning och vad den gör med en.

Serien har skrivits av författaren Tom Rob Smith, och för regin står Jakob Verbruggen som bland annat regisserat avsnitt av House of Cards. Den finns även med svensk textning på Netflix för den som vill sträcktitta, och det vill man.

Malin Slotte TV-redaktör