Fem år tills världen går under

Agynes Deyn och Jim Sturgess ses som polispar i den pre-apokalyptiska BBC-thrillern.Bild: Robert Viglasky /Euston Films

Ett omaka polispar får reda på att världen går under om fem år. Det är premissen för Luther-skaparen Neil Cross nya britt-noirserie Hard Sun.

Hard Sun sänds i Yle TV2 torsdagar kl. 22.00,

Rykande färsk, nästan samtidigt som i Storbritannien, sänder Yle den nya brittiska serien Hard Sun, en samproduktion mellan BBC och amerikanska Hulu. Serien har skapats av Neil Cross, mest känd som mannen bakom den mörka kriminalserien Luther som även den sänts i Yle TV2. Han har inspirerats av David Bowies Five Years som handlar om att jorden går under om fem år, en fantastisk låt som även används i serien. Regissör är irländaren Brian Kirk som bland annat regisserat några avsnitt av Game of Thrones första säsong.

Hard Sun är ett stycke britt-noir som liksom i Bowielåten utspelar sig fem år före världens undergång. Platsen är ett betong-London där himlen alltid är grå och i huvudrollerna ses ett polispar, Elaine Renko (Agyness Deyn, tidigare modell) och Charlie Hicks (Jim Sturgess, även sångare), som motvilligt paras ihop av omständigheterna. Hon är en gåtfull Lisbeth Salander-hjältinna som ser ut som en tonårspojke i sin munkjacka men är slug och slängd som få. Han är stilig familjefar i skägg och kostym. Båda har de incidenter i sitt förflutna som omgärdas av frågetecken, och samarbetet mellan dem är inte friktionsfritt.

Som det anstår genren är det här direkt motsatsen till feelgood. Första avsnittet inleds i våldets tecken, för att lite senare bjuda oss på makaber död – och i slutet blir det det obligatoriska actionrafflet som mynnar ut i starka ångestvåndor. Kroken i serien är att polisparet får reda på att världen kommer att gå under om fem år, information som den brittiska säkerhetsunderrättelsetjänsten MI5 gör allt för att inte ska komma till allmänhetens kännedom. Det är detta mörka moln som hänger över handlingen och skapar domedagsstämning. I övrigt kretsar det mycket kring nätet, datorer, minnesstickor, hackare och internationella konspirationer.

Den första säsongen består av sex delar, och fem säsonger är planerade, vilket ger en fingervisning om att man tror på detta. Och visst verkar det vara ett hyfsat hantverk i genren mörk thriller.

Malin Slotte TV-redaktör