Tusentals ekonomer äter bondbönor under stort möte i Helsingfors

Globala tungviktare. Vid Nordic Business Forum 2015 var Björn Wahlroos bara ett bland namnen på talarlistan som bland annat inkluderade Ben Bernanke, tidigare ordförande för USA:s federala centralbank Federal Reserve. Foto: Pressbild Bild:

En laddad stämning, nya idéer för ledarskap och tillväxt – oberoende av om du råkar vara entreprenör eller inte. Det erbjuder affärsseminariet Nordic Business Forum som pågår just nu. Grundaren och vd:n Hans-Peter Siefen vill ge en vitaminspruta åt företagarandan i Finland.

Hur lyckas två unga män från Jyväskylä på några år locka tusentals deltagare till dyra men välbesökta årliga seminarier med dragplåster som Al Gore, Garri Kasparov, Alex Ferguson, Arnold Schwarzenegger och Richard Branson? Låt oss blicka tillbaka till 2003, året då företagargnistan tändes hos den då 19-årige Hans-Peter Siefen.

– En kompis inspirerade mig att delta i en affärscoaching som gick ut på att staka ut försäljningsmål. Jag blev biten av flugan och började drömma om att starta eget.

Men han kom till skott först 2009 i sviterna av en knäoperation. I sjukhusbädden skissade Siefen upp storslagna idéer om seminarier av olika storlekar.

– Jag ringde studiekompisen Jyri Lindén, vi märkte att vi delade samma vision. I november 2009 ordnade vi ett seminarium för 80 deltagare och ett inträdespris på tio euro i Jyväskylä. Det sålde slut. Redan då började vi tala öppet om att sätta siktet på ett event i världsklassen.

Men småstadsmentaliteten gör ofta att storslagna visioner väcker tvivel bland somliga, medger Siefen.

– Det är naturligt. Genom att jobba ödmjukt och överträffa förväntningarna så vinner man förtroende.

Pojkdröm. På åtta år har affärsseminariet Nordic Business Forum med anspråkslöst ursprung i Jyväskylä vuxit sig till världsklassen. Nästa år gör man intrång i Sverige, säger grundaren och vd:n Hans-Peter Siefen. Foto: Pressbild Bild: M.WAEGELEIN

Bara väggarna sätter gränser

Vad vill Nordic Business Forum erbjuda, och åt vem?

– Vi vill sprida entreprenörsanda, idéer för ledarskap och tända en gnista för tillväxt, oberoende av vilken bransch du jobbar med.

Årets seminarium, som håller på under torsdagen och fredagen, sålde slut sex månader i förhand.

Hur går man till väga för att locka globala toppnamn till ett Helsingfors insvept i höstmörker?

– Vi utgår från ett huvudtema, talarlistan finslipas under processen. I år handlar seminariet om hur man ska bygga konkurrensfördelar genom digitalisering, marknadsföring och rätt företagskultur. Då vi försöker övertyga potentiella talare lyfter vi fram att vårt evenemang innehåller rätt sorts åhörare hos vilka man kan nå ut med sitt budskap.

Det gäller att vara tidigt ute, med en framförhållning på minst ett år.

– Nästa år har vi fått med en talare som vi försökt fånga 4,5 år. Förstås måste vara beredd att betala hundratusentals euro i arvode, vilket är praxis bland världens bästa föredragshållare.

Nordic Business Forums team på 19 personer har fått en del hjälp på traven från USA:s ambassad i Helsingfors som skrivit rekommendationsbrev. Det är inte heller ovanligt att få sympatipoäng som relativt ung företagare, medger Siefen.

– Men framför allt handlar det om hårt arbete. Vi har ännu rätt så anspråkslösa nätverk i USA, Asien och Centraleuropa. Årets talarlista är främst substansdriven, där finns ganska få namn som är omedelbart bekanta för allmänheten.

I januari ska Nordic Business Forum lanseras i Sverige.

– Väggarna på mässcentrum i Böle har redan satt gränser för hur stort vi kan växa. Men i år har vi 10 000 tittare som betalar för att strömma seminariet via webben.

100 procent vegetariskt

Seminariebiljetterna kostar upp till flera tusen euro, vilket skapar höga förväntningar. För att sticka ut ur mängden måste man erbjuda minnesvärda upplevelser. Bland annat är årets cateringmeny fullständigt vegetarisk med bland annat baljhavre och Härkis – ett preparat av bondbönor.

– Själv är jag inte vegetarian. Framför allt vill erbjuda en överraskande, djärv och positiv matupplevelse åt närapå 6 000 affärsledare.

Ni fruktar inte en motreaktion bland svurna köttälskare?

– Nej, jag tror att publiken är väl medveten om den ekologiska nyttan och uppskattar detta jippo.

Människorna gör stämningen

Hur lyckas man bevara en ursprunglig anda trots flytten till storstaden?

– Visst var det en enorm grej då vi ordnade ett för Jyväskyläs förhållanden stort evenemang fram till 2013. Vi hade gärna stannat där, men vi ville växa och locka en internationell publik. Vi har jobbat hårt för att bevara den unika stämningen och skapa en helhetsupplevelse.

Finland är ett utmärkt land för företagande, menar Siefen:

– Vi har förutsägbar lagstiftning, varken korruption, maffia eller löjliga bestämmelser som försvårar företagande. Då vi grundade dotterbolag i Sverige i april var det tio gånger svårare och långsammare än här hemma.

Ändå kunde den finska företagsbeskattningen och skatten på vinstutdelning utvecklas i en mer sporrande riktning, eftersom skattemässiga morötter för risktagning är bättre än företagsstöd, enligt Siefen.

– Företagande i allmänhet har blivit coolt på senare år, inte bara inom fältet för uppstartsföretag. Ungdomen ser företagande som en seriös och relevant karriärmöjlighet. Men gnistan för att söka tillväxt skulle nog gärna få smitta av sig på redan etablerade små och medelstora bolag också.

Läs också: Växtproteinet Härkis gick förbi kycklingstrimlorna

Ett årligt välbesökt affärsseminarium som ordnas 6 – 7 oktober i Helsingfors.

Omsättning 4,8 miljoner euro (2015).

Bolaget ger också ut affärstidningen Nordic Business Report.

Bolaget har 19 heltidsanställda.

Företaget har kontor i Jyväskylä, Helsingfors, Tallinn och Stockholm.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning