Turun Sanomat: Åbo får lokaltåg – investerare vill köra elva äldre pendeltåg från VR

Gamla Sm2-tåg stod inför att bli reservdelar eller skrot – nu kan de få ny teknik och nytt liv på spåren kring Åbo. Bild: Mostphotos

Gamla rödvita pendeltåg från huvudstadsregionen räddas från skroten. Finlands mesta spårkonsult Antero Alku leder en investerargrupp som vill köpa 11 tåg av VR och börja köra kring Åbo.

Spårtrafikkonsulten, diplomingenjör Antero Alku, 66, gäller i branschen för att ha "köpt in landets alla spårvagnar". Han har varit konsult bland annat för Spårjokern i Helsingfors, och lett byggalliansen kring den nya spårvägen i Tammerfors.

Nu står han i spetsen för en grupp investerare som vill köpa 11 äldre VR-pendeltåg och starta lokaltrafik på järnvägsspåren i Åboregionen.

Enligt Turun Sanomat ska investerargruppen kunna köra moderniserade Sm2-pendeltåg mellan Åbo och Nystad redan 2023. Trafikmodellen kommer från Sverige, där en omfattande regionaltrafik har utvecklats i huvudsak med äldre statsägt tågmateriel.

Mellan sju och tio tågturer om dagen kunde gå mellan Åbo och Nystad. Linjen skulle framför allt betjäna den nya, stora arbetspendlingen till bilfabriken i Nystad med en ny knapp timmes förbindelse mellan städerna. Det visar en ny rapport från Trafikledsverket i veckan. För omkring nio miljoner euro kunde tio nya hållplatser etableras, bland annat två i Reso, i Masku, Nousis och Virmo (Mynämäki).

En del VR-tåg nu bara reservdelsbanker

Sm2-pendeltågen, som nu verkar få ett andra liv, är utvecklade från landets första eltåg på 1960-talet mellan Helsingfors och Kyrkslätt. Efter att ha tagits ur trafik i huvudstadsregionen används 36 av dem fortfarande i lokaltrafik ute i landet, i huvudsak kring Tammerfors, Lahtis och Kotka.

Nu förhandlar Antero Alku och hans team om att köpa 11 av de 14 tågsätt som VR har parkerat som reservdelsbanker för de tåg som ännu rullar. Det bekymrar inte investerargruppen, som hur som helst vill riva ut tågens 70-talsteknik och ersätta den med ny. Tågen är tillverkade åren 1976 till 1982. En av de större utmaningarna är att de som sådana inte är modernt tillgängliga med till exempel rullstol eller barnvagn.

"Passageraren ska inte ens känna av att hen åker i ett tåg som är från sjuttiotalet", säger diplomingenjören Antero Alku till Turun Sanomat. "Vi behöver tågramarna, boggierna, motorerna och huvudtransformatorerna. Vi har konditionsgranskat dem och där var inga trista överraskningar".

Under VR:s nya vd Lauri Sipponen har samtalstonen mot andra tänkbara operatörer än monopolbolaget VR mjuknat. Enligt Antero Alku är det också fullt möjligt att man når ett samarbete om att hans investerargrupps blivande bolag samarbetar med VR, som i sin tur opererar tåg från Åbo till Helsingfors och Tammerfors.

I planerna ingår också att hyra in sig i servicehallar hos VR i Åbo och Hyvinge.

Antero Alku säger ändå att planerna för framtiden är större och högre än att bara köra tåg i Åbotrakten. Det framgår inte av Turun Sanomat-artikeln vilka krafterna i hans affärsgrupp är – offentliga samfund, utländska järnvägsoperatörer eller inhemska investerare.

Frakten fördelas mellan konkurrenter

VR opererar i dag nästan all passagerartrafik på tåg i landet. Det enda undantaget är huvudstadsregionens HRT, där staten har gett kommunerna rätt att självständigt planera regiontrafiken. Kommunernas materielbolag JKOY äger också de drygt 80 nyare Flirt-pendeltågen, även om de fortfarande på ett tioårigt avtal körs och underhålls av VR.

Inom frakttrafiken har VR konkurrens av inhemska Fenniarail och estniska Operail, som tillsammans har ett femtontal lok.

- - -

Artikeln har uppdaterats fredag kl. 14.20 med Trafikledsverkets nya rapport om lokaltågstrafik.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning