TS: Allt fler klagar på Posten

Bild: Kristoffer Åberg

Kommunikationsverket har fått ta emot allt fler klagomål om dålig postgång efter att Posten förnyade sitt utdelningssystem i april, skriver Turun Sanomat.

Då förnyade Posten bland annat utdelningsrutterna och förlängde utdelningstiden till klockan sex på kvällen.

Kommunikationsverkets chef för konsumentskydd Merja Saari säger i en intervju i tidningen att situationen har försämrats klart sedan våren. Det har förekommit problem med utdelningen i hela landet.

I fjol fick verket ta emot cirka 170 klagomål om postutdelningen. Under årets nio första månader hade redan över 200 klagomål lämnats in.

Saari säger att klagomålen vanligen gäller fel i utdelningen av brev och tidningar eller att utdelningen sker för långsamt.

– Det kommer också in allt fler klagomål om att man har hoppat över utdelningsdagar, säger hon till tidningen.

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39