Trafikskyddet: Det här är elsparkcyklarnas ABC

I enlighet med trafikreglerna ska den som kör elsparkcykel i korsningar väja för fordon, cyklister eller andra elsparkcyklar som kommer från höger. Bild: Sofia Westerholm/SPT

Samma trafikregler gäller för de som kör elsparkcyklar som för cyklister.

Nyheter om olyckor med elsparkcyklar såväl från Finland som världen över har fått människor att fundera på om elsparkcyklarna är säkra, skriver Trafikskyddet i ett pressmeddelande.

För att göra färderna med elsparkcyklarna säkrare ger Trafikskyddet nu ut en guide med spelregler.

Regel 1. Elsparkcyklarna hör hemma på cykelvägarna

Man ska undvika större bilvägar, och gångvägarna ska lämnas åt fotgängarna.

– På cykelvägen ska man åka på höger kant och omkörningar sker i mitten av banan. Om det inte finns en cykelväg kör man elsparkcyklarna på vägens eller körbanans högra kant. I allmänhet gäller samma trafikregler på cykelvägarna som på körbanorna, säger Anna-Liisa Tarvainen, vd på Trafikskyddet i pressmeddelandet.

Regel 2. Hastigheten ska anpassas till situationen

När man för första gången använder en elsparkcykel kan det löna sig att öva på en lugnare plats.

– De snabba hastigheterna kan verka lockande men det är viktigt att komma ihåg att anpassa farten efter situation och andra trafikanter, säger Tarvainen.

Hon säger ett stadsmiljöer ofta är mycket svårframkomliga och på sommaren ökar antalet fotgängare. Oftast är det inte möjligt att köra med den snabbaste hastigheten.

– Den som kör en elsparkcykel ska läsa av trafiksituationen för att undvika skador.

Regel 3. Samma regler gäller som för cyklister

Enligt trafikreglerna ska den som kör elsparkcykel i korsningar väja för fordon, cyklister och andra elsparkcyklar som kommer från höger. Trafikmärken och trafikljus ska man följa som vanligt.

Trafikregler för cyklister hittar du på Trafikskyddets webbplats.

– Det är viktigt att vara nykter och att lämna telefonen i fickan när man kör elsparkcykel, säger Tarvainen.

Regel 4. Var uppmärksam för medtrafikanter

Eftersom elsparkcykelns motor är ljudlös är det viktigt att man ringer i sin ringklocka eller meddelar de som är framför en själv att man är på kommande. Även om man ringer i ringklockan måste man ändå vara försiktig och ta medtrafikanterna i beaktande.

– Lämna inte din elsparkcykel liggande på körbanorna eftersom man kan krocka eller snubbla på dem, säger Tarvainen.

Elsparkcyklar som har en hastighet mellan 16 och 25 kilometer i timmen och en maxeffekt på 1 kilowatt hör hemma på cykelvägarna och inte på gångvägarna. Orsaken är att de klassificeras som lätta elfordon.

Elsparkcyklar med mindre kraft, det vill säga de som har en effekt på högst 1 kilowatt och en maxhastighet på 15 kilometer i timmen, klassificeras som hjälpmedel åt fotgängare. Kör man bland fotgängare med de här elsparkcyklarna ska man följa de regler som gäller för fotgängarna.