Träets teckning, och penselns

Störst och vackrast. Skulptur av Paavo Paunu i trä, polyuretan, glasfiber, plastlera och akryl. Bild: Okänd

Trä möter konstmaterial på ett lyckat sätt i Paavo Paunus verk.

Paavo Paunu

Konstsalongen, Bulevarden 3. Till 9.11.

Träets teckning ger Paavo Pauno något att arbeta vidare på. Människofigurer växer fram i lätt surrealistiska landskap på paneler av kasserat trä från kinesiska lastfartyg. Det ger en känsla av att de befinner sig i två världar samtidigt.

De verk jag främst fäster mig vid är två skulpturer i varsin ända av Konstsalongen. Störst och vackrast är en lyckad sammansmältning av natur och konstmaterial. Träet ger kroppen håligheter och knotiga former, glasfiberslamsor ger skörhet. Jag ser ett strävande uppåt, i all mänskligt ömklighet. Det glittrar om varelsens nacke, men det är skavankerna som stjäl showen.

Ett slags motbild till individens tillkortakommanden är Rötter, som visar ett kollektiv där de mänskliga figurerna är fångade i ett trädlikt rotsystem. Rötter och figurer har blivit en enda organism, något som ter sig som ett uppslukande snarare än en samvaro.

Träet kan i Paunus verk möjligen associeras till verklighet, det levande – medan konstmaterialen står för fantasier eller illusioner. Mest händer när dessa möts.

Synnöve Rabb Konstredaktör

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning