Toroidion lockar småinvesterare

Om en vecka avslutas den gruppfinansieringskampanj som elbilsutvecklaren Toroidion startade i maj. Målet var 500 000 euro, men redan i går hade fonden fyllts till nästan en miljon. Den 15 september dras strecket, och då vet vi den slutliga summan.

Den eldrivna superbilen med revolutionerande och hittills ganska hemlig teknologi är i fokus när vd Pasi Pennanen och hans team bjuder in investerare och andra intresserade till en bilaffär i Hertonäs. Ändå är bilen framför allt en symbol. Framtidsvisionen gäller själva biffen, och det är själva teknologin som är skalbar och fungerar i allt från skotrar och traktorer till bilar och fartyg.

– Gruppfinansieringen blev en överraskande stor framgång, säger Martin Sundman på Green Speed Fund, bolaget som startades för att administrera småinvesterarnas bidrag till Toroidion.

– Det handlar om ungefär 300 personer och några företag som alla satsat en eller flera tusenlappar på att vara med om äventyret, säger han.

Understödsmedlemmar

När man satsat en summa har man gått med i fonden och äger ett visst antal aktier. Däremot har man inga direkta möjligheter att bestämma om bolagets vidare öden.

– Toroidions nedre gräns för den som vill ha en röst i bolaget är en investering på 500 000 euro. Alla de 300 som deltar i gruppfinansieringen delar följaktligen på fondens enda röst, säger Sundman.

Motor. En av de fyra motorerna i en Toroidion väger 65 kilo. Bild: Dan Kronqvist

– Det finns egentligen två typer av småinvesterare i det här sammanhanget. Den största gruppen anser att företagsidén är intressant och att den kan leda hur långt som helst. Det innebär att en kommande vinst är en viktig drivkraft. Den andra gruppen går mera på känsla och tycker det är så fint att någon åstadkommer någonting nytt och revolutionerande på teknologins område i Finland. De vill framför allt stödja bolaget, säger Sundman.

– Småinvesterarna har visat sitt förtroende för oss, och deras samlade investeringar gör att vi kunnat koncentrera oss ännu mera på produktutveckling och tillämpning av den nya tekniken, säger Pasi Pennanen.

Fyra motorer

Toroidions superbil har fyra elmotorer som ligger innanför hjulen och har samma form. De väger 65 kilo per styck och kan leverera 300-600 kW med ett vridmoment på 7 500 Newtonmeter. Men en superbil säljs aldrig i stor volym.

– Tänker vi på bilar är det inom tävlingssektorn som det är lättast att tillämpa tekniken, säger Mikael Nylund som sitter med i bolagets styrelse. Han är ändå mest imponerad av den grundlösning som innebär att vi får börja tänka på ett helt nytt sätt när det gäller elmotorer.

– Färre rörliga delar, lägre vikt och ett helt annat sätt att utnyttja energin gör det här till en unik produkt, säger han.

– Det här är en bil som ska klara 500 km per laddning, och man kan dessutom byta batterier i formelhastighet genom att dra ut den smala kälke som hänger mitt under bilen och sätta in en fulladdad, säger Nylund.

Le Mans nästa

Ett av målen är att bilen ska köra 24-timmarsloppet i Le Mans, och nu är det klart att Mika Salo med 40 års tävlingserfarenhet har knutits till Toroidion.

– Vi är glada att kunna samarbeta med Mika Salo. Le Mans är ett viktigt mål, och han har kört 24-timmarslopp både i GT2-klassen och med prototyper. Dessutom har han vunnit GT2-klassen två gånger. Toroidions mål är att delta i loppet inom de närmaste åren, säger Pasi Pennanen.

På plats är också pappa Pertti Pennanen, som varit engagerad i projektet sedan starten för sex år sedan.

– Idén har utvecklats målmedvetet under lång tid. Internationellt är vetskapen om Toroidion redan på en hög nivå, och förhandlingar pågår naturligtvis redan med kända biltillverkare, säger han.

Men mycket av själva biffen i Toroidion är hemligt tills alla nödvändiga patent är säkrade.

– Man kan läsa delpatenten om man vill, det är offentliga handlingar. Men man får inte ut så mycket av texten om man inte är expert, säger Mikael Nylund.

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39