Toner från den globala byn

Imponerande. Den georgiska pianisten Nino Gvetadze brände av stycken av Rachmaninov och Liszt med glöd och finess.Bild: Stefan Bremer

Recensentens guldstjärna går till georgiska pianisten Nino Gvetadze, ett namn att lägga på minnet.

Kuhmo kammarmusik

Irina Zahharenkova, cembalo, Nino Gvetadze, Oliver Triendl, piano, Mikko Perkola, gamba, Alberto Mesirca, gitarr, Romina Basso, Jeni Packalén, mezzosopran, Jussi Myllys, tenor, m.fl. Vivaldi, Bach, Liszt, Smetana, Mahler, m.fl. Konserter 13.7.

Över 70 konserter och 100 programpunkter med 150 utländska och inhemska musiker i elden under två veckors tid. Kuhmo kammarmusiks utbud är även detta år närmast bedövande i sin rikhaltighet och även detta år har konstnärlige ledaren Vladimir Mendelssohn pusslat ihop ett program som inte kan beskrivas som annat än ett veritabelt ymnighetshorn.

I högre grad än kanske någonsin tidigare har Mendelssohn i år betonat det globala perspektivet och passande nog är festivaltemat Den globala byn. Tanken är att de från när och fjärran kommande musikerna i mån av möjlighet kan ta med sig något från sin egen kultur och tradition och så rör man om med besked i hela härligheten och ser vad som därur föds.

Därur kan självfallet födas precis vad som helst och när Mendelssohns fantasi inte hör till de mest lågt flygande och hans fäbless för filosofiskt-kulturella konnotationer är långt utvecklad vet man aldrig vad som väntar bakom nästa hörn. Så löd till exempel måndagens tema Kunskapens portar och de enskilda konserterna kunde ha titlar som Den kosmiska själen, Treenigheten och Skapelsens bok – evig förlåtelse.

I onsdags var det så dags för Berättelser från den globala byn, börjandes med Jean-Féry Rebels inledande Kaos ur Les Élémens och fortsättandes med bland annat kompositioner som byggde på den traditionella Dies irae-melodin. Dagens två sista konserter, av inalles sex, bjöd enbart i sig på stoff nog för en hel festival modell mindre.

Expressiva melismer

Vid den tidiga kvällskonserten i Kuhmohuset lät Mendelssohn två av musikhistoriens mest inflytelserika melodier och harmoniföljder, den spanska danslåten La folia och Giuseppino del Biados sång La Mantovana, mötas och vi bjöds på varianter signerade Vivaldi (triosonat d-moll), Bach (ur Bondekantaten), Biagio Marini och Franz Liszt (Rhapsodie espagnole).

Det hela utmynnade i Smetanas bekanta, på La Mantovana byggande tondikt Vltava (Moldau) – habilt gjord av en för tillfället ihopskramlad sinfonietta – och det räknas i programboken upp en mängd övriga, härav inspirerade folkliga melodier från bland annat Skottland, Flandern, Polen och Ukraina men, intressant nog, nämns inte den förlaga som Smetana de facto kom i direkt kontakt med under sin tid i Göteborg, Ack Värmeland du sköna.

Vid den sena kvällskonserten i kyrkan var det inget mindre än Mänsklighetens resa som stod på spel och efter inledande lieder av Weber, Mendelssohn och Schumann fick vi sedan avnjuta såväl Liszts Sposalizio ur Années de Pèlerinage och samme kosmopolits Tarantella ur Venezia e Napoli som Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen i Schönbergs kongeniala arrangemang.

Dagens guldstjärna går till georgiska pianisten Nino Gvetadze, som efter att tidigare på dagen ha gjort Rachmaninovs Paganinirapsodi, brände av såväl den spanska rapsodin som nyss nämnda Lisztstycken med glöd, finess och en tydlig känsla för repertoaren. Ett namn att lägga på minnet. Jussi Myllys stod för synnerligen smakfulla tyska liedinterpretationer, medan Jeni Packalén imponerade med sin dramatiska mörka alt i Mahlersångerna, även om jag nog föredragit ett snäppet intimare helhetsgrepp.

Kyrkokonsertens höjdpunkt blev ändå superba italienska mezzon Romina Bassos oerhört uttrycksfulla gestaltning av tre sefardiska sånger signerade musikhistoriens mest produktiva tonsättare, Anonymus, och de expressiva melismerna steg som rökelse mot höjderna. Snacka om emotion och kommunikation över tid och rum.

Mats Liljeroos Musikkritiker

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00