Tjäder större än Kalla: "Kul"

Charlotte Kalla. Bild: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Han utklassar Frida Hansdotter och håller Charlotte Kalla på behörigt avstånd. Jesper Tjäder har flest följare på Instagram av de svenska OS-idrottarna. – Tävlingar är nog en mindre del av min skidåkning än mina videos och klipp, säger slopestyle-stjärnan.

Många i den svenska OS-truppen delar med sig av sina erfarenheter i sociala medier. Populärast är plattformen Instagram, där fansen kan följa sina idoler i bild- och videoformat.

Längdskidåkaren och färska guldmedaljören Charlotte Kalla förekommer år efter år på listan över landets mest omskrivna idrottare och är igenkänd överallt – men på Instagram finns det hetare OS-svenskar.

Kalla har nära 170 000 följare men det räcker "bara" till tredje plats på topplistan. Före sig har skidstjärnan de båda slopestyle-åkarna Henrik Harlaut och Jesper Tjäder.

Duon har över 200 000 följare, med Tjäder en skidspets före.

– Det hade jag ingen aning om. Kul, säger han.

View this post on Instagram

Can’t wait to ski the course 👀 #olympics

A post shared by Jesper Tjäder (@jespertjader) on

Vill skapa wow-effekt

Tjäders omtanke om nätsupportrarna hjälper honom till framgångar även i skidbackarna.

Nya trick imponerar inte bara på följarna utan även på slopestyle-domarna. För att fylla Instagram-kontot med meningsfullt innehåll töjer Tjäder på gränserna i hopp och rail-kombinationer.

– Det är verkligen så. "Nu har jag inte lagt ut något på ett tag. Kanske ska hitta på något sjukt för att få ihop några klipp". Det är också det som är kul med skidåkningen, att lära sig nya grejer. Det är det vi försöker göra varje dag, säger Tjäder.

Slopestylestjärnan har med sig en uppsättning nya trick till Sydkorea, en förutsättning för att lyckas.

– Det tror jag är ganska viktigt. Att ha nya grejer, så att domarna ska få en wow-effekt: "Oj, det där visste jag inte".

View this post on Instagram

Park laps with @william_larsson 😁 @gopro #gopro

A post shared by Jesper Tjäder (@jespertjader) on

Vill inte visa allt

Tjäder säger att han ser Instagram delvis som ett medel för att sprida sporten och som ett marknadsföringsverktyg men att han främst lägger ut videor och bilder för sitt nöjes skull.

Han började tidigt men är till skillnad från andra populära sociala medier-aktörer försiktig med vad han låter följarna se.

– Jag har jag växt upp med att göra det här och har väl byggt upp någon form av fanbase. Förut lade jag ut bilder varje dag men nu har jag blivit lite mer noggrann. Jag vill inte visa allt. Jag kör inte så mycket personligt. Jag är skidåkaren Jesper, inte personen Jesper.

Fansen verkar nöjda. Och de ska få sitt lystmäte från Pyeongchang också, trots de snåriga reglerna om vad som är tillåtet att förmedla.

– Jag har läst på noga så jag tror att jag har koll. Jag ska försöka hålla god uppdatering och försöka visa folk hur det ser ut på ett OS. Det kan nog vara intressant, säger Jesper Tjäder.

Fakta: OS-stjärnor på Instagram

Ett internationellt axplock:

Lindsey Vonn, USA, alpint, 1,3 miljoner

Shaun White, USA, snowboard, 952 000

Mark McMorris, Kanada, snowboard, 720 000

Chloe Kim, USA, snowboard, 563 000

Jamie Anderson, USA, snowboard, 492 000

Mikaela Shiffrin, USA, alpint, 481 000

Marcel Hirscher, Österrike, alpint, 438 000

Aksel Lund Svindal, Norge, alpint, 430 000

Silje Norendal, Norge, snowboard, 347 000

Jevgenia Medvedeva, OAR, konståkning, 326 000

Martin Fourcade, Frankrike, skidskytte, 305 000

Jesper Tjäder, Sverige, freeskiing 205 000

Henrik Harlaut, Sverige freeskiing, 201 000

Johannes Høstflot Klæbo, Norge, längdskidor, 179 000

Charlotte Kalla, Sverige, längdskidor, 169 000

Kamil Stoch, Polen, backhoppning, 166 000

Pita Taufatofua, Tonga, längdskidor, 166 000

Ilja Kovaltjuk, OAR, ishockey, 124 000

Sven Kramer, Nederländerna, skridsko, 124 000

Kaisa Mäkäräinen, Finland, skidskytte, 120 000

Marit Bjørgen, Norge, längdskidor, 118 000

Fakta: OS-regler för sociala medier

Internationella olympiska kommittén IOK har förstått värdet av sociala medier och "uppmuntrar" OS-deltagarna att dela erfarenheterna i Pyeongchang med familj, vänner och supportrar – men det finns regler att hålla sig till.

Generella principer: Inläggen får inte innehålla politisk, religiös eller rasistisk propaganda. De får inte var diskriminerande, kränkande, hatiska eller anstötliga och får inte användas i kommersiella syften.

Så länge OS-deltagarna följer de generella principerna och använder ickeprofessionell utrustning får de fritt sprida stillbilder på sociala medier. Rörliga bilder och ljudupptagningar från allmänna områden är tillåtna. Utan IOK:s uttryckliga godkännande tillåts inte videor eller ljudupptagningar från tävlingsarenorna eller andra områden för vilka det krävs ackreditering.

Källa: IOK:s riktlinjer för sociala och digitala medier för personer med ackreditering till OS i Pyeongchang

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning