Tinders vd Renate Nyborg hittade sin man med appen

Renate Nyborg frågade publiken på Slush hur många som använt Tinder. Bild: Petri Anttila/Slush

Renate Nyborg är dejtningsappen Tinders första kvinnliga, europeiska och nordiska vd. Enligt henne handlar hennes jobb mer om människor än om teknik.

I fjol började Renate Nyborg jobba på Tinder som chef för Europa, Mellanöstern och Afrika. I september i år utsågs hon till vd med stationering i New York.

– När pandemin började för ett och ett halvt år sedan trodde vi att dejtningen var förbi. Under några veckor fanns det helt klart en oro för våra närmaste och för vår hälsa. Men sedan såg vi på Tinder en nytändning bland våra användare, säger Nyborg på uppstartsmässan Slush.

Renate Nyborg säger att hon ofta kontaktas av användare som har åsikter om hur appen borde fungera. Bild: Tinder/Pressbild

Hon säger att dejtning trots den digitala kontakten handlar om att träffa personer i verkligheten.

– Jag får frågor om meta hit och meta dit. Även om de unga är okej med slow dating, alltså att de till exempel skickar Spotify-listor och Tiktoklänkar till varandra, vill de kunna träffas i något skede. När de är redo för det.

Tinders viktigaste målgrupp är personer i åldern 18 till 25. Det är en förändringsbenägen heterogen grupp. Nyborgs uppgift är nu att ständigt förnya och anpassa Tinder.

– Man behöver känna sina kunder. En stor del av våra anställda är unga och energiska, de löser problem de själva ser.

Det kan till exempel handla om att hitta någon att gå på ett bröllop med. I Sverige noterade man ett snabbt uppsving i ordet padel i användarnas profiler. Det visade sig enlig Nyborg att folk under pandemin tyckte att padelplanen var ett tryggt ställe för en dejt.

Problemet var att det inte fanns lediga padeltider på grund av det stora intresset.

– Då byggde vi en egen padelplan för dejtning.

Hunden hjälper

Renate Nyborgs familj kommer från Norge och Nederländerna. Innan hon kom till Tinder jobbade hon med digital mindfulness på Headspace och med Apples appbutik i Europa.

– Jag har studerat filosofi. Mitt intresse för teknik kommer från det mänskliga perspektivet. De böcker jag läser handlar om historia, psykologi och vetenskap.

När Tinder i slutet av fjolåret frågade sina användare varför de gått med, svarade sex av tio att de känner sig ensamma.

– Man kan se att det verkligen handlar om att skapa kontakt mellan människor.

Hon har själv hittat sin man på Tinder för sex år sedan.

– Fast jag gjorde allt fel! Jag lade upp bara en bild och hade ingen information i min profil. Jag borde inte ha kunnat träffa en fantastisk man, men jag gjorde det.

Hon tycker att Tinders styrka är att man inte fyller i vad man söker. I hennes fall skulle hon inte ha sökt en frånskild pappa, men är glad över att hon hittade honom.

Om man inte vill skrämma bort en potentiell partner ska man enligt henne verifiera sig.

– Det går enkelt att göra. Speciellt de yngre användarna är skeptiska om de misstänker att det handlar om en fejkprofil, säger Nyborg och tillägger att Tinder jobbar på en ny lösning för identifiering.

Det som också visat sig fungera är ett sällskapsdjur på bild.

– Lägg lite möda på din profil. Vi vet att i synnerhet kvinnor läser texterna noggrant. Skriv inte allmänt att du gillar kultur, utan vilken musik du gillar. Lägg upp en video, det hjälper dig sticka ut.

Tinder lanserades 2012 och uppger sig vara världens populäraste dejtningsapp. Den finns i dag i 190 länder på mer än 40 olika språk.

Varumärket ägs av USA-baserade Match Group. Koncernen har flera andra liknande tjänster, bland annat Ok Cupid, Match och Hinge.

Match Groups senaste kvartalsrapport visade 25 procents ökning i omsättningen jämfört med motsvarande period i fjol, till 802 miljoner dollar vilket motsvarar 715 miljoner euro. Antalet betalande kunder uppgick i slutet av oktober till 16,3 miljoner.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Bokåret 2021 på Bokström

Mer läsning