Tiers vd tror inte att det kommer att finnas privatägda bilar i städerna i framtiden

Fredrik Hjelm längst till vänster och Tiers vd Lawrence Leuschner längst till höger på Slushs scen. Bild: Jussi Hellsten/Slush

Tyska Tiers och svenska Vois högsta chefer har noterat att europeiska städer har tagit emot elsparkcyklarna på olika sätt och med olika framgång.

Det är många bolag som försökt ta sig in på den nya tvåhjuliga marknaden. På Helsingfors gator har man sedan i våras kunnat följa hur nya varumärken dykt upp och hur tidiga aktörer hunnit testa flera modeller.

Samtidigt har det rapporterats om många olycksfall och om trasiga elsparkcyklar som ligger och skräpar. Med snabb omsättning på elsparkcyklarna har deras miljövänlighet också ifrågasätts.

Vois vd Fredrik Hjelm och Tiers vd Lawrence Leuschner möttes på uppstartfestivalen Slushs scen för att diskutera hur man kommer överens med lokala myndigheter i Europa.

Vissa länder har inga elsparkcyklar alls. I Storbritannien är det brexit som sätter käppar i hjulen, enligt Hjelm.

Men de flesta besluten fattas av städerna. Där finns det bra och dåliga exempel. Madrid är elsparkcykelföretagens mardröm.

– De gav ut licenser till femton eller sjutton bolag och spred ut dem över hela staden. Det är dåligt både för användarna och för bolagen, säger Hjelm.

Marseille har gjort det bra, tycker han.

– De ställer krav och väljer ut 2–3 operatörer.

Både Voi och Tier har goda erfarenheter av tyska städer som varit långsamma med att bevilja lov till elsparkcyklar men sedan ställt krav på kvalitet. Helsingfors hör till de oreglerade marknaderna där man i efterhand börjar diskutera behovet av regelverk.

Tar över bilars plats

Lawrence Leuschner drar paralleller till när bilarna kom till städerna och är beredd på visst motstånd. Men enligt honom har elsparkcyklarna kommit för att stanna.

– Städerna har dominerats av bilar i hundra år. När bilen kom kallades den dödsmaskin, i dag är den en del av vår vardag. Ingen ifrågasätter bilarna trots att de tar majoriteten av utrymmet i våra städer.

I både Berlin och Paris byggs nu filar för bilar om till cykelvägar och det är där företagarna vill se sina elsparkcyklar. Hjelt var nyligen i Paris och fick höra att det byggs 800 kilometer cykelvägar i år.

– I framtiden tror jag inte att det kommer att finnas privat ägda bilar i städerna, säger Leuschner.

Angående olyckorna elsparkcyklarna varit inblandade i säger han att företagen bara kan göra sitt bästa för att utbilda användarna. I vissa städer har man bra erfarenhet av att polisen övervakar de här fordonen extra noga.

Beträffande miljöfrågorna säger både Hjelm och Leuschner att utvecklingen är positiv. Till exempel kan man byta ut batteriet på elsparkcyklarna där de står på gatorna i stället för att köra runt med en skåpbil och samla ihop dem.

Och för dem som tycker att liggande sparkcyklar är ett bokstavligt miljöproblem lovar Tiers Leuschner att de nya modellerna har bättre stöd.

I både Berlin och Paris byggs nu filar för bilar om till cykelvägar och det är där företagarna vill se sina elsparkcyklar. På bilden en elsparkcyklist i Åbo. Bild: Heikki Saukkomaa/Lehtikuva

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skall man beakta FN:s hållbarhetsmål när man väljer utbildning?

Mer läsning