Tidernas turistsommar kräver större öron av företagaren

Bild: Kristoffer Åberg

Om turismföretagarna i Finland ska lyckas i sommar måste servicen bli mer lyhörd för de inhemska resenärernas önskemål.

I år är finländarna redo att besöka lokala smultronställen och prova på nya semesteraktiviteter som aldrig förr. Också de som tidigare sett utlandsresor som en självklarhet har fått tänka om. En stor del av världen är stängd men Finland är öppet.

Nästan 70 procent av finländarna tänker resa i eget land i sommar, visar den enkät som Föreningen Finlands turistorganisationer lät göra i juni. 45 procent uppgav att de kommer att resa mer i Finland specifikt på grund av coronapandemin.

Flygskammen bidrar ytterligare till att många nu gärna reser på marken, med mera tid och en mer ansvarsfull attityd till miljön.

Det massiva bortfallet av utländska gäster är givetvis en stor utmaning för turistbranschen. Finland tar fortsättningsvis inte emot resenärer från till exempel Sverige, Ryssland och länder i Asien.

Näringsminister Mika Lintilä (C) har meddelat att regionala turismföretag stöds av staten med drygt fyra miljoner euro till följd av coronakrisen, plus en halv miljon för marknadsföring.

Turismen omsätter cirka 14 miljarder euro och står för 8,7 procent av Finlands bnp. Den sysselsätter kring 142 000 anställda. Många har varit permitterade, men i takt med att regeringen lättat på restriktionerna har allt fler kunnat återvända till jobbet.

Största förlorare är de stora hotellkedjorna. Nästan en tredjedel av hotellen har varit helt stängda eller tappat över 90 procent av sin omsättning i juni, enligt Turism- och restaurangförbundet Mara.

Vinnare är de företagare som kan erbjuda kost, logi och upplevelser i skärgården, i Lappland eller andra naturområden och i pittoreska sommarstäder.

En växande trend är att många finländare vill kombinera en urban stadsvistelse med rofyllda naturupplevelser. Också så kallade staycations, att turista och övernatta i egen stad, ökar i popularitet.

Naturnära äventyr har fått ett uppsving, många har köpt tält och nationalparkerna drar som aldrig förr. Försäljningen av både nya och begagnade husvagnar och -bilar har fördubblats, uppger flera försäljare. I synnerhet unga vuxna har upptäckt fördelarna med att vara karavanare.

De inhemska turisterna ställer delvis nya krav på resandet i hemlandet. Finländarna spenderar inte nödvändigtvis lika mycket pengar som ryska eller kinesiska turister, men nöjer sig inte per automatik med ljusa nätter, blåbärsplock och het bastu. Man letar efter småskalighet, det som känns äkta och hemlagat, men proffsigt.

För lokala turismföretagare gäller främst att hitta en egen nisch, skräddarsy tjänster och satsa på kvalitet. Framför allt att satsa helhjärtat på verksamheten.

Produkter borde kompletteras med tjänster. I dag betalar folk hellre för upplevelser än för prylar. Företagaren som säljer keramik kan lära folk att dreja. Skärgårdsaffären som säljer handarbeten kan visa hur man väver trasmattor. Kaféet i östra Finland kan ordna kurs i hur man bakar karelska piroger och skärgårdskrogen kan lära amatörfiskaren rensa abborre och gädda till den godaste soppan.

Det gäller att ha koll på trender när turisten efterlyser allt från elcyklar och sup-bräden till padel och nya sällskapsspel. Retreater och yogakurser är också populära, liksom renlevnadsläger.

Gårdar kan locka med självplock, från jordgubbar och ärter till hönsägg och blommor. Många semesterfirare betalar redan för att sköta får och mocka hästdynga.

Små turismföretagare borde också samarbeta mer. Utlåning, uthyrning och byteshandel ligger i tiden. Bensinmacken vid insjön kan stå till tjänst med en roddbåt. Matbutiken kan ha en hylla för bytesböcker om ortens bibliotek är sommarstängt. Storbonden kan låna ut höns till gäster som stannar längre.

Det kommer antagligen att ta flera år innan turismbranschen återhämtat sig. Men sommarens aktiva hemestrande kan bli en bra start på nya och vinnande koncept för Finland.

Susanna Landor Chefredaktör och ansvarig utgivare

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning