Så var lördagens startfält komplett

The Rasmus Lauri Ylönen på scen i torsdagskvällens semifinal. Bild: Andres Putting/Pressbild ESC

Finlands The Rasmus gick vidare med låten Jezebel i torsdagens semifinal och lördagens Eurovisionsfinalstartfält är komplett. Är det någon vi saknar? frågar sig Malin Slotte.

Då var lördagens startfält komplett i årets Eurovision song contest. I torsdagskvällens semifinal delades de tio sista finalplatserna ut. Och där gick det vägen för Finlands The Rasmus, som därmed får monopol på rocken i finalen. San Marinos dekadenta punkglamrockare föll ur tävlingen, vilket man kan sakna, han var en showman. Det hade nog varit ett hårt slag för The Rasmus om de inte klarat sig – mycket står på spel när ett band med en sådan karriär bakom sig ger sig in i tävlingen.

I övrigt var det en hel drös med balladsjungande killar som gick till final: Belgien, Azerbajdzjan, Polen och Australien. Eurovisionsäventyret tog däremot, föga överraskande, slut för Nordmakedoniens och Montenegros balladdamer, liksom för Maltas sockersöta popgospel. Med tisdagens semifinal var de balladsjungande tjejernas kväll så det jämnar ut sig i finalen.

Att Sverige gick vidare var högst förväntat; Cornelia Jakobs är en av årets förhandsfavoriter. Därmed är alla nordiska länder utom Danmark i final. Kvällens största överraskningsfinalist var däremot Rumäniens latinopop, som därmed slog ut Cyperns grekpop i samma dansvänliga anda. Det behövs även bidrag det går att dansa till i en Eurovisionsfinal, och där kommer nittiotalsklubbiga Tjeckien väl till pass. Vidare gick däremot inte Israels och Irlands dansshower.

I final är även Estlands contrypop, liksom Serbiens egensinniga hälsoperformance. Originell var också Georgiens psykedeliska cirkus, men den gubben gick inte.

Så för att knyta ihop det, saknar vi någon på lördag som borde ha varit där? Inte akut, även om San Marinos Achille Lauro hade en roligare show än Rumäniens Wrs (han heter så). Och Österrikes danspop som föll ut i tisdags var en öronmask, men jag tror inte vi behöver sakna framträdandet.

I övrigt kvarstår intrycket från första semifinalen; RAI bjuder på en högklassig produktion med generösa mellanakter. I torsdagens semifinal fick vi se programledarna Mika och Laura Pausini sjunga duett tillsammans i ett nummer där man kanske önskat sig mera wow-faktor. Men det kompenserades med råge i Il Volos mäktiga operaballad Grande amore, Italiens bidrag som kom trea 2015. Finns bara en sak att säga där: ståpäls!

Och på lördag är det alltså final, ett svårtippat år. Kommer alla sympatiröster att lyfta Ukraina till seger som vadslagningsbolagen tror, eller är det något annat lands tur i år? Vid halv två natten till söndag vet vi.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Axxell tänker som morgondagens jordbrukare – satsar på samarbete

Mer läsning