Terrafames nya ägare dumpade gift i Afrika – nästan hundratusen blev sjuka

Giftfartyget Probo Koala fotograferat 2006 i estniska Paldiski, där det blockerats av Greenpeace efter giftskandalen i Elfenbenskusten. Bild: EPA/Toms Kalnins

Det statliga gruvbolaget Terrafames nya ägare Trafigura gjorde sig 2006 skyldigt till giftdumpning som ledde till att nästan 100 000 människor insjuknade. – Trafigura är ett helt annat företag i dag än för 5–6 år sedan, säger vd:n Jeremy Weir till HS.

Fartyget Probo Koala, som hyrts av råvarubolaget Trafigura, förde 2006 tonvis med gift till staden Abidjan i Elfenbenskusten. Giftet var en biprodukt från oljeraffinering. En lokal underleverantör deponerade avfallet på 18 soptippar, trots att hälften av dem saknade beredskap att ta hand om kemiskt avfall. Det här skriver Helsingin Sanomat som läst rapporter från FN och Amnesty International.

Följden var att nästan 100 000 människor drabbades av andningssvårigheter, illamående och diarré. Enligt landets hälsovårdsministerium dog 15 personer och 69 behövde sjukhusvård.

Enligt en rapport som FN beställt hade Probo Koala redan sommaren innan försökt bli av med sin last i Amsterdam. Där hade hamnmyndigheterna reagerat på lastens starka lukt. Mätningar visade att lasten innehöll stora mängder tioler, illaluktande kemiska föreningar.

Bild: LEHTIKUVA/AFP PHOTO/AFP FILES/RAIGO PAJULA

Enligt hamnmyndigheterna skulle lasten ha krävt en dyr specialbehandling. Probo Koala beslöt att i stället fortsätta resan och anlände så småningom till Elfenbenskusten, där ett lokalt företag erbjöd sig ta hand om avfallet för en billig penning.

Enligt människorättsorganisationen Amnesty International sparade Trafigura 600 000 dollar på att föra lasten till Elfenbenskusten i stället för att lämna den i Amsterdam. Samma år gjorde företaget en halv miljard dollar i vinst.

Invånarna i Abidjan drog Trafigura inför rätta för dumpningen. Resultatet blev att företaget betalade staten 160 miljoner dollar i förlikning, samt cirka 50 miljoner dollar till förgiftningsoffren.

Trafikera erkände dock inte sin skuld utan skyllde på underleverantören.

HS har talat med Trafiguras vd Jeremy Weir som betecknar händelserna som mycket beklagliga. Enligt Weir är miljöfrågor viktiga för företaget.

– Trafigura är i dag ett helt annat företag än för 5–6 år sedan. Vi berättar mycket öppet om vår affärsverksamhet, ekonomi och samhällsansvar trots att vi inte är ett börsbolag. Vi har lärt oss av våra misstag, säger Weir till HS.

Giftig diesel

FNB rapporterar om ett annat fall där Puma Energy, som ingår i Trafigura, skulle ha sålt giftig diesel i Afrika. Det schweiziska övervakningsorganet Public Eye har rapporterat om fallet. Enligt rapporten ska koncernen ha sålt diesel med en svavelhalt som var flera hundra gånger högre än gränsvärdena i Europa.

Trafigura har bestridit detta. Enligt koncernen är det nationella regeringar som fastställer kvalitetsstandarderna.

FNB frågade Trafigura om bolaget anser att man borde göra något åt miljöproblemen i Talvivaara. En representant för koncernen svarade att Trafigura litar på att den nya och erfarna ledningen löst problemen.

– Gruvans miljösäkerhet har hela tiden förbättrats och är på en bra nivå, svarade Trafiguras representant i ett e-postmeddelande.

Trafigura presenterades på fredagen som det statliga gruvbolaget Terrafames nya delägare med en 15,5 procentig ägarandel. Bolaget har förbundit sig att köpa gruvans hela nickelproduktion och 80 procent av zinkproduktionen under sju år. Terrafame är det statliga bolag som driver Talvivaara gruva efter att gruvbolaget Talvivaara gick i konkurs.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning