Terho öppnar för att ge datorspelare idrottsstipendier: "Vi måste se fördelarna"

Europa-, kultur- och idrottsminister Sampo Terho (Blå) är en ivrig hobbyspelare som vill slå hål på fördomar om e-sport. Han ser stor potential i den starkt växande marknaden. – Finland kan bli en stormakt inom e-sport, säger han.

Är e-sport idrott? Den frågan har ställts om och om igen de senaste åren. För Sampo Terhos (Blå) del är svaret ett rungande ja. Det visade han med all tydlighet genom att ordna sin andra rundabordsdiskussion som idrottsminister om e-sport på måndagen. Den första handlade om fotboll.

– Speltid är allt annat än bortkastad tid. E-sportens framfart är imponerande och oundviklig. Om det finns någonting som vi finländare kan bli bra på så är det e-sport.

Vad tycker du om diskussionen om e-sport är en idrott eller inte?

– E-sport är idrott. Precis som med traditionell idrott krävs mycket förberedelse och träning. Det går att jämföra med andra idrotter som kräver skicklighet, som schack.

Det är inte bara den rent sportsliga biten som intresserar Terho, som ser en enorm potential i e-sport och talar om export och varumärket Finland. Enligt Reuters är 250 miljoner människor aktiva inom e-sport och branschen omsätter nästan en miljard euro.

Maskineriet kring e-sporten i Finland är fortfarande underutvecklat. Samuli "BAITO" Karppinen, spelare i Overwatchlaget Nyyrikki, beskriver situationen på ett målande sätt.

– Det är som om man endast skulle spela ishockey utomhus tills man fyller 18 och sedan skulle hoppa in i hockeyligan. Det fungerar inte.

Nittonåringen Karppinen spelade tidigare bandy på landslagsnivå men skadade sig och letade efter nya utmaningar. Nu satsar han stenhårt och tränar tio timmar per dag. Han lyfter fram flera problem för unga e-sportlöften: tränarsituationen är dålig, föräldrar vet inte hur de ska stödja barnen och det finns ingen klar väg för unga att ta för att bli proffs.

Samuli Karppinen satsar allt på sin e-sportkarriär och tränar tio timmar per dag. Bild: SPT / Sebastian Backman

Fakta

Tre av e-sportens större utmaningar

Kampen om legitimitet. Internationella olympiska kommittén erkände e-sport som idrott i november i fjol, men kampen om legitimitet fortsätter fortfarande på andra håll. I Sverige klassas e-sport fortfarande inte som idrott. Medierna har också kritiserats för att inte hänga med i svängarna. I ett blogginlägg i fjol skrev riksdagsledamot Hjallis Harkimo (Saml) att e-sportens största problem är att sportredaktionerna är helt ute och seglar.

Kampen om föräldrarna. Många på rundabordsdiskussionen om e-sport lyfte upp föräldrarnas attityder som problematiska. Föräldrar är ofta skeptiska och vill inte uppmuntra barnen att spela. Vissa menade att lösningen kan vara att lyfta fram helhetsbilden med kompletterande motion och näringsrik kost för tvivlande mammor och pappor. Dota 2-spelaren Lasse "Mutumbaman" Urpalainens föräldrar var också skeptiska, men han överbevisade dem genom att tjäna över två miljoner euro i fjol.

Kampen om tränarna. På rundabordsdiskussionen sade Overwatch-spelaren Samuli Karppinen att det finns många stora finländska talanger, men få kompetenta tränare. Andra röster menade att få vill sätta tid på att träna spelare eftersom de inte får kompensation. Då är det inte heller lätt att hitta motivationen som krävs. I Sverige uppges situationen vara mycket bättre för proffs och halvproffs. Det gäller alltså för finländska entusiaster att ta tag i problemet för att hänga med i utvecklingen.

Vill jobba för idrottsstöd till e-sport

Terho säger att han och regeringen ska fundera på hur de kunde underlätta situationen för de största löftena. Staten kan också rent konkret stödja idrottare med idrottarstipendier.

Förra veckan delades 105 stipendier ut till vinteridrottare. Dessutom har 166 sommaridrottare tidigare beviljats stöd för säsongen 2018. I framtiden kan e-sportutövare finnas bland stipendietagarna.

– Tiden för det närmar sig. Vi håller på att föra diskussioner inom regeringen och kommer att förhålla oss till e-sport som idrott. E-sport kommer att ha samma ställning som traditionella sporter i stödpolitiken i framtiden. Det är helt säkert.

Det finns noggranna kriterier för stöden och Terho säger att man måste se om de går att tillämpa på e-sport. Ministerns roll i processen är inte så stor i slutändan.

Vad hänger det på för att stipendier ska delas ut till e-sportutövare?

– Att sprida information och vara beslutssam. Jag kommer att fundera på om jag kan driva framåt processen under min ministerperiod, säger Terho som har ett år kvar innan följande val.

Terho vill också slå hål på fördomarna som finns mot e-sport.

– Hela regeringen måste tänka på hur vi kan maximera effekten, också ekonomiskt och bland hobbyspelarna. Det är gammalmodigt att tänka på spelande som tidsslöseri. Vi måste komma bort från det och se de pedagogiska, ekonomiska och sociala fördelarna.

Lång väg att vandra

Trots att de flesta på plats vid diskussionen är aktiva inom spelbranschen fanns det också kritiker på plats. Sari Virta, överinspektör på Undervisnings- och kulturministeriet, berättade att hon har ett barn som är en ivrig Fortnitetspelare, och kan ilskna till då det går dåligt. Virta var oroligt för att spelandet ökar på stillasittandet och drar ner på motionen och ville gärna höra motargument.

Sari Virta, överinspektör på Undervisnings- och kulturministeriet, ställde kritiska frågor om vilka konsekvenser spelandet kan ha för barn. Foto: Sebastian Backman/SPT Bild: SPT / Sebastian Backman

Hon fick direkt svar på tal då ett halvdussin händer ilsket sköts upp. Person efter person lyfte fram att elitspelare måste motionera och äta balanserat för att orka konkurrera. Det kan också vara bra att lära sig hantera motgångar, precis som i vilken annan idrott som helst.

E-sportvärlden måste inte bara övertyga föräldrar som Virta på jakten på legitimitet. E-sport knackar på dörren till OS och vill bli en uppvisningsgren i Paris 2024. Men Internationella olympiska kommitténs ordförande Thomas Bach är kritiskt. Han säger att det vore mot OS principer.

– Vi måste dra en väldigt klar linje som inte tillåter e-spel som uppmuntrar till våld, sade Bach i april enligt Reuters.

I Finland har ändå de senaste åren varit positiva för e-sporten. Yrkesinstitutet Prakticum har startat en e-sportlinje och Försvarsmakten har gett e-sportutövare samma ställning som elitidrottare.