Video: Lyssna på tenoren med den utsökta rösten

– Våra förfäders generationer kunde alla dessa dikter utantill, men en stor förändring har skett på den punkten. Det säger Werner Güra på tal om liedmusikens tillstånd i dag. Möt den tyska tenoren som i kväll sjunger i Helsingfors.

När tenoren Werner Güra stöter på mezzosopranen Monica Groop i foajén till musikskolan Sandels vid Tölötorg, omfamnar de två vännerna varandra omedelbart och hjärtligt. Båda har de övat med Helsingfors barockorkester i helgen, men medan Groop sjöng arior av Kraus med barockorkestern i Schwetzingen i Tyskland på måndagen är det Güra som står som solist med samma barockorkester på Musikhuset i Helsingfors på tisdag kväll.

Werner Güra har blivit känd som en utsökt sångare i flera olika stilar. Med René Jacobs spelade han för tre år sedan in Bachs Matteuspassionen och nyss utkom inspelningen av Johannespassionen. Därtill har han blivit känd för sina operaroller, inte minst i verk av Mozart, och sina otaliga inspelningar av Schuberts sånger.

– För mig bidrar alla dessa till min konstnärsperson, oberoende av om jag sjunger evangelistens roll i Bach, Mozarts operor, Haydns Skapelsen eller Schuberts sånger, säger Güra.

Det mest kännetecknande för Schubert är enligt Güra intimiteten. Sin första Schubertskiva, en inspelning av Die Schöne Müllerin, gjorde han med tyska pianisten Jan Schultsz, men det var för femton år sedan som Güra träffade sin långvariga liedduopartner, pianisten Christoph Berner.

– Först lärde vi känna varandra som vänner, men snart visste vi att vi också ville musicera ihop.

Tillsammans har de spelat in flertalet skivor och gett otaliga konserter och något av det intressantaste är att Berner på alla skivor spelar på fortepiano. Berner var ingen fortepianist från början, men herrarna ville experimentera och upptäckte snart att musiken fungerade utmärkt med fortepianot.

– Det är inte så ofta som två musiker kan musicera på samma våglängd på det sätt som vi gör.

Solisten. Werner Güra övade med Helsingfors barockorkester inför tisdagens konsert. Bild: Richard Nordgren

Schubert står också på repertoaren när Güra på tisdag sjunger sina fyra arior i Helsingfors. Ariorna är hämtade ur operorna Adrast och Alfonso und Estrella samt musikdramat Lazarus, verk som enligt Güra, med undantag för Lazarus, nästan aldrig framförs live.

Vad beror det på?

– Troligen på att handlingen i Schuberts operor är så töntig. För regissörerna finns det inget att regissera här. Men musiken är ljuvlig, de här ariorna är som vilka andra Schubertsånger, men med en stor härlig orkester, säger Güra som i likhet med flera andra av dagens musiker hittat alstren i det webbaserade musikarkivet IMSLP.

Oslagbar Harnoncourt

Werner Güra har längs karriären jobbat med flera stora dirigenter, alla från Daniel Barenboim till René Jacobs, men som svar på frågan om vilket samarbete som varit speciellt fruktbart, lyfter han spontant fram dirigenten och pionjären inom rörelsen för tidig musik, Nikolaus Harnoncourt, som dog tidigare i år, 86 år gammal.

– Det speciella med Harnoncourt var att han kunde vara oerhört krävande på övningarna, medan han under konserterna tog fram allas bästa sidor. Han tvingade oss att framföra en berättelse, och den självsäkerheten som han besatt är något som jag saknar hos många av dagens dirigenter.

Hur menar du?

– Det hänger ihop med att vi hela tiden har så bråttom och att vi inte ger oss tid. Stycken behöver tid för att mogna, men allt som oftast skall man klara sig med en övning inför konsert, säger Güra som medger att han i Helsingfors har haft exceptionellt mycket tid, både för övningar och annat.

Som barn växte Werner Güra egentligen upp som wagerian i och med att fadern spelade tuba i operaorkestern i München medan Werner fick se Wagners stora musikdramer. Men så småningom fattade han tycke för liedmusiken som för honom svarade mot ett intellektuellt behov.

Hur mår lieden i dag?

– Det är än bra fråga. Du vet, ännu på 1980-talet kunde en sångare som Barbara Bonney (professor vid Mozarteum i Salzburg, red.anm.) ge upp till åttio liedaftnar om året, men det har förändrats snabbt. Det är svårt att säga vad det beror på, men kanske är det så att publiken inte längre förstår texten. Våra förfäders generationer har kunnat alla dessa stora dikter utantill, men när jag tänker på början av min egen karriär hände det att jag storligen njöt av musiken men inte förstod någonting alls av texten. Och det hänger ihop med en större förändring i vår kultur, som börjar med vad barnen lär sig i skolan.

Övar tillsammans. Werner Güra övade med Aapo Häkkinen och Helsingfors barockorkester i helgen. Bild: Richard Nordgren

Profil

Werner Güra

Född: i München 1964.

Studerat: vid Mozarteum i Salzburg och i Basel.

Anställd vid: Semperoper Dresden 1994–1999. Därefter frilanssångare.

Känd för: Otaliga liedinspelningar av Schuberts och Schumanns musik främst med fortpianisten Christoph Berner.

Undervisar vid: Konsthögskolan i Zürich.

Minnesvärd operaproduktion: Così fan tutte i regi av Doris Dörrie.

Ser fram emot: Flera framträdanden med bland annat Christoph Berner och András Schiff.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00