Telia köpte ligarättigheter - ökad valfrihet utlovas

Bild: Lehtikuva / Seppo Samuli

Rättighetsinnehavaren Telia lovar nya grepp för ishockeyligans tv-sändningar från och med säsongen 2018–19. Matcherna ska gå att se utomlands och det ska gå att köpa mer skräddarsydda paket än tidigare, lovar teleoperatören.

I dagsläget, då rättigheterna i ett år till ägs av Sanomakoncernen och Nelonen Media, går det att se samtliga ligamatcher i såväl traditionell tv som via internet. Antalet matcher i traditionell tv kommer att minska.

Bakgrund

Många långa tv-kontrakt

Herrarnas ishockeyliga är den inhemska sportserie som kostar mest att sända i tv. Efter nästa säsong kliver Telia in som ny rättighetsinnehavare, då FM-ligans avtal med Sanomakoncernen och Nelonen Media går ut.

Kontraktet mellan teleoperatören Telia och FM-ligan är sexårigt. Ingendera parten har gått ut med några summor i offentligheten.

Telia tänker främst sända på nätet, men planerar också samarbete med traditionella tv-bolag kring ett mindre antal matcher.

Ishockeyligan grundades 1975 och har tv-sänts (i tidsordning) av Yle, Kolmoskanava, MTV3, Canal+/Nelonen och Urho-tv. För tillfället visas alla ligamatcher på betal-tv-helheten Ruutu+, som också går att se på nätet. 

– Vår starka intention är att vissa matcher ska visas i samarbete med något tv-bolag. Ett brytningsskede pågår ändå och de digitala distributionskanalerna håller på att ta över, säger Henrik Laine, som har huvudansvaret för tv-verksamhet inom Telia.

Ligan och Telia räknar med att kunderna vill se allt fler matcher via till exempel telefoner och andra bärbara enheter. Dessutom ska det bli möjligt att köpa mindre helheter än tidigare – till exempel bara favoritlagets matcher.

Inga summor

Varken ligan eller Sanomakoncernen har någonsin gått ut med hur mycket det gällande tv-kontraktet är värt. Den allmänna uppfattningen har, speciellt på senare år, varit att det är en dålig affär för rättighetsinnehavarna. Ligalagen har kunnat räkna med uppemot en miljon euro var i tv-inkomster. Ligans ordförande Heikki Hiltunen tar inte ställning till om inkomsterna minskar eller ökar i och med det nya kontraktet.

– Vi har kommit överens om att inte kommentera värdet på avtalet med Telia, men det är betydande och ett steg framåt för oss, säger Hiltunen.

Telia har planer på att sälja finsk hockey även i Sverige.

– Det här är globala rättigheter och vi har fört diskussioner i Sverige. Vi tror att intresse finns, speciellt i länder där det bor mycket finländare, säger Heli Partanen, som är ansvarig för konsumentnäringsverksamheten i Finland på Telia.

Ligaklubbarna är beroende av tv-inkomster, men de har också uttryckt viss oro för att tv-sändningarna leder till lägre publiksiffror i hallarna.

– Det är förstås en utmaning, men vi tror att ju fler som ser matcherna i tv, desto fler blir det också som söker sig till hallarna, säger ligaordföranden Hiltunen.

Han tror att ny teknik är ett av trumfkorten för att locka folk till hallarna. Samarbetet med Telia ska – i något skede – leda till att 5G-teknik finns i alla hallar.

– Vi tävlar om folks fritid. Vi måste skapa en produkt som intresserar familjer och folk i alla åldrar, säger Hiltunen.

Det nuvarande ligakontraktet innehöll en option som Sanomakoncernen och Nelonen Media valde att inte utnyttja. Efter att ha följt situationen sedan samarbetet inleddes 2013 gick den nuvarande tv-operatören ut med att det inte längre är lönsamt att fortsätta med samma villkor. Det oroar ändå inte Heli Partanen på Telia.

– Jag kan inte kommentera något om Sanoma, men det här är en ny öppning och en stor grej för oss, säger Partanen. 

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00