Taxen och terriern skäller igen

Skådepelarna Sonja Ahlfors och Joanna Wingren står bakom podden Taxen och terrierna som har en coronasäsong på gång. Bild: Pressbild

"Ni är så fnittriga! Ni är så oseriösa! Ingen kan ta er på allvar! Nu måste ni skärpa er flickor!"Sedan 2016 har poddarna Sonja Ahlfors och Joanna Wingren provocerat Svenskfinland. Nu bjuder de på en coronasäsong, i samarbete med HBL.

I dag nylanserar HBL en gammal poddfavorit, Sonja Ahlfors och Joanna Wingrens Taxen och terriern. Under coronavåren 2020 publiceras ett nytt avsnitt varje vecka, med "ohyvlade och orakade" reflektioner om högt och lågt.

Lyssna på det senaste avsnittet av Taxen och terriern här:

Till vardags driver Ahlfors och Wingren teatergruppen Blaue Frau, men som för så många andra kulturarbetare har coronaviruset ställt alla planer på huvudet. Vårens produktion FATALE är uppskjuten till hösten, och även om Blaue Frau drabbas förhållandevis lindrigt av uteblivna biljettintäkter, så uppstod frågan: "Vad kan vi göra?"

– Ingen av oss har sjuksköterskeutbildning, men om vi kan få nån att må lite bättre och prata om coronakrisen på ett annat sätt så är det ändå något, säger Joanna Wingren.

– För min del handlar det mest om psykiskt illamående: Hur ska man klara av en sån här situation? Dels är det jättebra för mig att hålla mig sysselsatt med nåt som känns meningsfullt, dels är det fint om man kan göra något också för andra, säger Sonja Ahlfors.

Det finns en koppling mellan poddandet och teaterarbetet, berättar de. Både i podden och i Blaue Frau har till exempel oversharing – att dela med sig av så intim personlig information att omgivningen uppfattar det som obekvämt – varit ett viktigt tema att utforska.

– Sen handlar poddandet också om att öppna en diskussion om vad som pågår i våra egna liv, på samma sätt som ofta sker i våra teaterproduktioner. Med Harlequin (2019) jobbade vi mycket med romantisk kärlek, och skulle vi ha poddat under den perioden hade vi säker talat mycket om just det, säger Joanna Wingren.

Varför är det viktigt att vara öppna med väldigt intima och personliga saker?

– Det finns en tradition med kvinnliga konstnärer som gjort det privata politiskt. Privatlivet har använts för att ändra kanon. Också vi har försökt leka med den gränsen i vår konst: det du uppfattar som privat, är kanske inte det för mig. Men visst finns det en gräns, även om någon kan få uppfattningen att vi delar med oss av precis allt, säger Joanna Wingren.

Sonja Ahlfors tillägger att den manliga teatertraditionen kan verka distanserad trots att den kanske är ganska intim.

– När till exempel Strindberg skrev, tror jag att han var sjukt privat. Det är inget nytt att vara privat, men när en kvinna är det uppfattas det fortfarande som provokativt och problematiskt. Och visst får vi också kommentarer som: "Ni är så fnittriga! Ni är så oseriösa! Ingen kan ta er på allvar! Nu måste ni skärpa er flickor!"

Det hela kompliceras av att det också finns en förväntning om att feministisk konst ska vara seriös och så väldigt genomtänkt, säger Joanna Wingren.

– Men det betyder att det kan bli rent ut sagt tråkigt ibland, om man hela tiden känner kravet att vara perfekt och ha svar på alla frågor. Det är något vi jobbat med. Att kunna vara fnittriga runt ett jätteseriöst ämne är ett redskap.

Kvinnor far illa av krisen

Ahlfors och Wingren berättar att de förbereder sig för inspelningarna genom att bestämma vilka ämnen som ska avhandlas och dela med sig av artikellänkar på förhand. Med själva inspelningarna är till största delen improviserade.

– Till exempel hade vi inte planerat att jag skulle berätta om när jag skrev till min hacker, säger Joanna Wingren som i säsongens andra avsnitt berättar hur hon besvarade ett utpressningsmejl som hon fått av någon som kapat hennes e-post.

Sonja Ahlfors säger att det är viktigt med ett tilltal som inte är för distanserat.

– Podden ska ha en ganska låg tröskel då vi också jobbar med humor. Och publiken kan verkligen välja att inte lyssna på vår podd, om man tycker att det blir för mycket.

Är det några speciella frågor ni planerar att ta upp under våren?

– Nja, säkert kommer vi att tala mycket om feminismens roll just nu: att det är väldigt lite prat om feminismen samtidigt som väldigt många kvinnor far otroligt illa av den här krisen. Sen förändras ju situationen från dag till dag. När jag nu lyssnar på vårt avsnitt från slutet av mars har mina känslor hunnit ändras ganska mycket, säger Joanna Wingren.

Ettrig och envis

Även om Taxen och terriern följer coronakrisens utveckling, så är det inte en aktualitetspodd i en journalistisk bemärkelse, utan en personligt hållen åsiktspodd.

– Man måste vara inställd på att det inte är fakta. Ibland undrar jag om folk i Svenskfinland ännu är lite ovana med det här formatet, säger Sonja Ahlfors.

Varifrån kommer förresten namnet Taxen och terriern? Och vem är taxen och vem är terriern?

– Sonja är terriern och jag är taxen! Jag kallade Sonja för terriern i Teaterhögskolan för hennes ettriga humör, och jag är taxen för att jag är otroligt envis: "Kommer kallad men ej strax, ty född till slav är ingen tax".

Den fristående podcasten Taxen och terriern görs av skådespelarna Sonja Ahlfors och Joanna Wingren.

Podden föddes 2016 och producerades då i samarbete HBL. Senare ha den levt sitt eget, sporadiska liv, men nu under coronavåren 2020 publiceras den igen i samarbete med HBL.

I dag, lördagen den 11 april, publiceras säsongens tredje avsnitt. De två tidigare hittas i denna artikel på HBL.fi eller på Soundcloud. Ett nytt avsnitt publiceras varje fredag under april och maj.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning