Tätt fönster hindrar inte mobilen – finsk uppfinning låter signalen passera

När hemmen blir smartare kan också fönster och dörrar kopplas upp till nätet och kontrolleras på distans. Dålig mobiltäckning inomhus går numera att lösa med en ny finsk innovation.

Dålig mobiltäckning är ett vanligt bekymmer i många nya byggnader eller i gamla hus där fönstren bytts ut mot moderna energieffektiva rutor. Problemet är värre i tät stadsbebyggelse. Att mängden data hela tiden ökar gör också att behovet av fri passage för radiosignalerna blir större.

"Jag tror att fönster kan bli en betydligt intressantare produkt än hittills."Johan Berg, vd, Inwido Finland

En finsk uppfinning löser problemet på ett ganska enkelt sätt. Det handlar om en folie som integreras i fönsterkarmen och banar väg för radiosignalerna. På utsidan är fönsterkarmen gjord av ett kompositmaterial (glasfiber och polyuretan) eftersom radiosignalerna bromsas av aluminium, som annars är ett vanligt material i moderna fönsterkarmar. Antennfolien syns inte. Den är underhållsfri och kräver ingen el.

Innovationen, som är patenterad, har utvecklats av en grupp ingenjörer som har jobbat med antennteknik inom Nokiakoncernen.

– När de presenterade idén för oss slog vi till genast, säger Johan Berg som är vd för fönstertillverkaren Inwidos verksamhet i Finland.

Inwido, noterat på Stockholmsbörsen, är Europas största fönsterleverantör och äger i Finland varumärken som Tiivi och Pihla. Finland blir den första marknaden där antennfoliefönstren testas. I maj sätts de in i hus som byggs i Borgå. Tanken är att innovationen sedan ska lanseras också på andra marknader.

Fakta

Inwido

Inwido-koncernen har 4 000 anställda och 28 fabriker i 8 länder. Fönstertillverkaren är marknadsledare i alla nordiska länder utom Norge. Noterat på stockholmsbörsen, huvudkontor i Malmö.

950 anställda i Finland. Omsättning i Finland: 167 miljoner euro. Marknadsandel: Cirka 40 procent.

Inwidos varumärken i Finland är Tiivi, Pihla, Klas 1 och Lämpölux. Tillverkning i Kannus, Haapajärvi, Ruovesi och Kuusamo, samt mindre enheter på andra orter i landet.

Draghjälp vid lanseringen i Finland får företaget av en ny lag som från maj gör byggbolagen ansvariga för att mobiltelefoni fungerar klanderfritt också inomhus.

– Byggbolagen är mycket intresserade av lösningen, säger Berg.

Enligt Berg blir tilläggskostnaden för antennfolien ungefär en hundralapp för ett fönster som normalt kostar kring tusen euro. Alla fönster i en lägenhet eller ett hus behöver inte ha antennfunktionen, men en tumregel är ett fönster per rum och väderstreck. Fönstren släpper inte enbart igenom mobilsignaler, utan all slags radiovågor, som till exempel vanlig FM-radio.

Fönster med nätuppkoppling

Antennfönstret hör till produktgruppen Tiivi Connect, där också andra smarta lösningar ingår. Bland annat lanseras fönster och dörrar som är uppkopplade till nätet och kan övervakas på distans. På mobilskärmen kan man se om något är öppet, och vilken tid fönster och dörrar har öppnats och stängts. Informationen sparas i en logg.

Berg ser många användningsmöjligheter för funktionen, till exempel vid äldreboende.

– Om man själv åkt till jobbet kan det vara bra att kunna se om barnen kommit sig i väg till skolan och om de har stängt alla fönster. Jag har flera gånger vänt om och kollat att allt är stängt efter att jag redan har åkt i väg någonstans.

Ytterligare en ny funktion är möjligheten att justera persiennerna på distans via mobilen, till exempel beroende på vädret. De går också att programmera enligt ett fast dagsschema.

Ett meddelande dyker upp på skärmen om en dörr eller ett fönster har öppnats. Bild: Leif Weckström

– Med tanke på risken för inbrott kan det vara bra att kunna öppna och stänga persiennerna också när ingen är hemma, säger Berg.

De uppkopplade fönstren har tagits fram inom ett utvecklingsprogram i Lund, där företrädare för flera bolag och branscher har deltagit.

Vill höja fönstrets status

För fönsterbranschen ser Berg också en annan nytta än de smarta funktionerna. Hans vision är att fönster och dörrar i högre grad ska vara en statusdetalj som lyfts fram till exempel i bostadsannonser för att höja bostadens värde, på samma sätt som till exempel köksinredning.

– I Danmark är det redan vanligt att ange hurdana fönster en bostad har, men här i Finland har fönster hittills mest varit en massprodukt. Jag tror att fönster kan bli en betydligt intressantare produkt än hittills.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33