Tapio Lehtinen satsar på nästa generation – "Vi behöver fler unga jorden runt-seglare"

7-åriga Tapio Mykkänen har första sommaren i optimistklassen bakom sig och lyssnar gärna på alla goda råd av Tapio Lehtinen. Nästa år tänker han börja tävla på riktigt. Bild: Johanna Häggblom

Världsomseglaren Tapio Lehtinen hann knappt stiga i land från sitt förra äventyr, innan han hade nästa i tankarna. Först ska han segla jorden runt på egen hand i ytterligare en klassisk retrotävling. Sedan en gång till – med ungdomar ombord. – Det är dags att introducera den södra oceanen för nästa generation.

Det är ingen vidare rusning på havet en söndag mitt i november. Men Tapio Lehtinen är i sitt esse.

– Vad kan vara bättre än det här!

Vattnet forsar längs med relingen på Galiana, en klassisk Swan 55:a som han nyligen köpt och seglat hit från Southampton i England. Vi gör upp till åtta knop på kryssen, och fören plöjer rappt genom de iskalla vågorna.

Ombord finns fem av de juniorer som mötte honom vid Salutorget i Helsingfors efter jordenruntseglatsen i slutet av juni, efter tio månader ensam till sjöss.

– Det rörde mig till tårar, jag uppskattade det otroligt mycket, säger Lehtinen, som alltid brunnit för juniorverksamheten i segelföreningarna.

Som tack för att de ställde upp har han bjudit dem på seglats utanför Helsingfors, tillsammans med några övriga intresserade seglare och besättningsmän.

– Ni juniorer är hedersgäster ombord i dag. Kom ihåg, håll ena handen på båten och segla med den andra, och undvik att vara på läsidan om det inte finns orsak till det, säger Lehtinen innan vi kastar loss.

Det lönar sig att ta rådet på allvar, för i dag blåser det friskt utanför Gråhara och vågorna är rätt höga. Innan storseglet hissas av juniorerna ställer sig Ville Norra i fören och stämmer upp med Till havs, Jussi Björlings bravurnummer.

Det gjorde han också under seglatsen från Southampton till Helsingfors, efter varje hamnstopp.

– Det är inte bara själva seglandet och tävlandet jag vill förmedla vidare, utan sjömanskapet och hela kulturen. Det finns en massa goda historier och gamla traditioner, sedvanor och vitsar från tiderna till havs. Jag hoppas att de unga ska fortsätta ge sig ut på världshaven och ta med sig de här berättelserna, också när min egen aska blivit sjögräs i havet, säger Tapio Lehtinen och blickar ut över Finska viken.

Den 55 fot långa Swanbåten Galiana är en tvåmastad yawl och väldigt långsmal, vilket gör henne rank i hårt väder. Bild: Johanna Häggblom

Han är mån om att alla ska få känna hur det är att styra den tunga båten, och såväl stora som små belönas med rejält med matsäck på undanvinden. Vad vore en seglats utan korv och piroger, bananer och choklad, resonerar Lehtinen.

– Matsäcken är ju det bästa.

Var det något du saknade under dina långa månader till sjöss?

– Inte egentligen, jag var väldigt välutrustad. Men färskmat saknade jag förstås.

Två båtar

Äventyren till havs har alltid lockat Tapio Lehtinen. Men den som trodde att han fått nog efter sitt förra äventyr med Asteria har fel. För Lehtinen var Golden Globe Race bara startskottet. Redan innan han gick i mål fick han höra om planerna att ordna en jubileumstävling 50 år efter den första världsomseglingen med full besättning, Whitbread Round The World som seglades 1973.

Tanken med denna retro Whitbread är att återgå till 70-talet och endast använda sig av de båtar och den teknik som fanns till hands då.

Visst kostar det att segla jorden runt, men med en gammal båt och utan modern teknik kostar det några hundra tusen euro, vilket kan jämföras med Vendée Globe eller Volvo Ocean Race som kostar 10–30 miljoner euro, säger Tapio Lehtinen. Bild: Niklas Sandström

Lehtinen insåg snabbt att han måste lägga beslag på en riktig klassiker innan någon annan hinner före. I England hittade han Galiana, ritad 1970 av Olin Stephens, en designer som Lehtinen beundrar. Av den här båttypen, som hör till Nautors första Swanbåtar, finns endast 16 stycken, varav Galiana är den andra i ordningen och enligt Lehtinen "den mest klassiska och vackra av Swanbåtarna".

Köpet gick fort och i augusti letade han efter besättning via Facebook för att segla hem den tvåmastade skönheten från Southampton. Flera nya unga förmågor nappade på.

– Finland har en lång tradition av jorden runt-seglare som började redan med Gustaf Eriksons segelfartyg som korsade oceanerna. Jag vill försäkra mig om att den traditionen inte dör ut, säger Lehtinen.

Bröderna Tapio, 7, och Vilho Mykkänen, 10, samt Arttu Oksanen, 10, är inte helt främmande för framtida äventyr på världshaven. Men helst inte ensamma, och först vill de klara sig bra i optimistklassen.

– Jag tänker bli bäst i Finland, säger Vilho Mykkänen.

Lehtinen uppmuntrar dem gärna.

– De bästa rorsmännen blir det av dem som seglat optimist och klarat sig bra där, säger han.

Då Tapio Lehtinen seglade hit Galiana från England hade han med sig en 12-manna besättning. Många av dem var i 20-35-årsåldern och nya bekantskaper för Lehtinen. Bild: Niklas Sandström

Den röda mössan

De här juniorerna är ändå för unga för Ocean Globe Race som går av stapeln 2023. I stället siktar Lehtinen på att värva unga i åldern 20–35 år som han ska lära upp innan dess. 2022 ska han jorden runt igen i nästa Golden Globe Race, den här gången förhoppningsvis utan de tusentals rankfotingar som förlängde hans senaste färd med flera månader.

– Han har fått vårt godkännande för ännu en ensamresa, säger systern Elina Lehtinen som följt sin brors seglatser ända sedan de första turerna i optimistjolle.

– En gång under den senaste resan hade vi telefonkontakt via radioamatören Jari Jussila i Kyrkslätt. Det var rätt spännande. Vi pratade på om ditt och datt, och han gratulerade mig på min födelsedag eftersom jag snart skulle fylla år, minns Lehtinen som är med på dagens seglats.

Hon ler förtjust åt sin bror som står vid rodret i sin solblekta röda mössa.

– Strax innan han seglade i väg köpte jag och Silja (Tapios dotter) en hög mössor åt honom. Den där röda måste ha vuxit fast, för den sitter ännu kvar och har blivit ett kännetecken för honom.

Under resan från Southampton råkade besättningen ut för hårda vindar. Söder om Gotland gick storseglet sönder och måste bytas ut innan färden kunde fortsätta. Bild: Niklas Sandström

Läs också:

Tapio Lehtinen har nått hemmahamnen i Helsingfors: "Jag njöt av resan trots att den tog längre än beräknat"

Tapio Lehtinen rundade Kap Horn - lyssnade till gratulationerna via Facebook

Jorden runt igen – "Viktigast är att ha drömmar"

Den första jorden runt-tävlingen Whitbread Round the World ordnades 1973 och sponsrades av ett bryggeri grundat av Samuel Whitbread. Tävlingen har senare bytt sponsor och heter nu Volvo Ocean Race. Den ordnas vart fjärde år.

År 2023 har det gått femtio år sedan starten, vilket uppmärksammas med en jubileumstävling där gamla regler tillämpas.

Starten går den 10 september 2023 och tävlingen har fyra deletapper. I mål räknas båtarna vara i april 2024.

Civilingenjören, tävlingsseglaren och tidigare kommodoren Tapio Lehtinen, 61, deltog i Whitbread 1981, då som vaktchef ombord på Skopbank of Finland.

År 2017 startade han i retrotävlingen Golden Globe Race där man navigerar utan satelliter, utan autopilot och utan precisa väderrapporter. Där kom han i mål som femte och sista båt av 18 startande båtar. Äventyret tog 322 dagar.

Nästa tävling för Lehtinen är Golden Globe Race 2022 med båten Asteria.

Därefter deltar han i Ocean Globe Race med Galiana i klassen för båtar mellan 47 och 55,25 fot.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning