Tallinks nätförsäljning växte med över 500 procent

Tallink ser sin webbshop som ett tillägg till den vanliga passagerartrafiken. Bild: Vesa Moilanen/Lehtikuva

Pandemiåret påverkar rederiernas trafik negativt, men har fått försäljningen i Tallinks webbshop att nå oanade höjder.

Tallink meddelar att försäljningen i bolagets webbshop ökat med över 500 procent från 2019 till 2020. För tillfället finns det över 15 000 produkter och 700 olika varumärken i onlinebutiken. Främst beställer finska kunder hem kosmetikaprodukter, godis och kläder.

I ett pressmeddelade säger bolagets marknadsföringschef Sari Sotkas att man inte kunnat förvänta sig en så stor tillväxt.

Tallinks webbshop öppnade 2017. Förutom finländare har webbshopen många kunder från Estland. Tallink räknar med att man kommer att sälja ungefär lika mycket till estländska, finländska och svenska kunder under 2021.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Skräddarsytt drömhem uppfyllde alla önskemål och höll budgeten

Mer läsning