Tallink Silja och Viking Line fasar för strejk

Bild: Lehtikuva/Miika Siltalahti

För att få fart på avtalsförhandlingarna hotar Finlands Skeppsbefälsförbund med en arbetsnedläggning med start den 23 mars, om två veckor. Rederierna är inte imponerade av strejkvarslet.

I praktiken skulle strejken betyda att passagerarfartyg som går från Helsingfors och Åbo till Sverige, och fartyg som går mellan Mariehamn och Kapellskär ligger kvar i hamn.

På Viking Line är Johanna Boijer Svahnström, informationsdirektör, inte särskilt glad över den eventuella strejken.

– Det är mycket förvånande att man strejkvarslar utan att ens ha inlett förhandlingarna. Vi har fem finskflaggade fartyg och en stor mängd passagerare inbokade under just den här perioden, så det här påverkar oss i allra högsta grad och blir det strejk så kommer mycket olägligt. Men vi ser optimistiskt på situationen och hoppas att man kommer fram till en lösning innan det verkligen blir en strejk, säger hon.

På Tallink Silja skulle strejken beröra två av rederiets fartyg. Just den 23 mars ligger båda fartygen i Sverige, och Marika Nöjd, kommunikationsansvarig, kan i nuläget inte svara på om de i så fall måste ligga kvar i Sverige eller om de får åka hem.

– Det är för tidigt at säga något om situationen ännu då vi inte vet vad som kommer att hända eller hur det påverkar vår trafik. Men det är klart, alla dagar som fartygen ligger stilla är illa, men jag kan inte uttala mig om hur stora summor det skulle vara fråga om i så fall. Vi hoppas nu bara på det bästa och följer med situationen, säger hon.

Riksförlikningsman Minna Helle uppger på Twitter att arbetsnedläggningen skulle beröra dem som lyder under kollektivavtalen för däcksbefälet i utrikestrafiken och för däcksbefälet för småtonnaget i utrikestrafiken. Deras kollektivavtal löpte ut den 28 februari.

Oväntat varsel

Det var i torsdags som Skeppsbefälsförbundet oväntat varslade om strejk, och samtidigt presenterade de en ny lista med krav för de nya kollektivavtalen. Tvistefrågan är en löneförhöjning som överstiger den allmänna linjen på 1,6 procent.

Hans Ahlström är vice vd för Rederierna i Finland. Han säger till Vasabladet att han aldrig varit med om liknande krav under sina 30 år inom sjöfarten.

– Följderna för utrikeshandeln är enorma. Samtliga isbrytare arbetar med att bryta isen för att Finlands import och export ska fungera. Av Finlands import går 30 procent, och av exporten 40 procent, under finsk flagg. Det här är en liten grupp som med strejkhoten kan lamslå centrala delar av hela landets utrikeshandel, säger Ahlström till Vasabladet.

Riksförlikningsmannen kommer att vara i kontakt med parterna, men inget datum för nya förhandlingar har slagits fast ännu.

']

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning