Sydöstra Finland besviket på att Vasa prioriteras för Tesla-fabrik

En Tesla Model X väntar på köpare i Kalifornien.Bild: Justin Sullivan

Arbets- och näringsministeriet erbjuder elbilstillverkaren Tesla Vasa som första alternativ för bolagets batterifabrik och eventuella nya bilfabrik. I sydöstra Finland är man besviken på att den egna regionen förlorade mot Vasa.

– Vasa har arbetat för Gigafactory-projektet i nästan två månader redan. Vi har hela tiden blicken på konkurrensen med hela Europa, säger Vasas stadsdirektör Tomas Häyry.

Gigafactory betyder jättefabrik, och Tesla öppnade det första fabriken i USA redan förra sommaren. Fabriken är en investering på flera miljarder och den skulle ge tusentals jobb. Nästan alla länder i Europa tävlar om fabriken för litiumjonbatterier. Vasa konkurrerar med bland annat München i Tyskland och Rotterdam i Nederländerna.

– Ett projekt av den här storleken är en gemensam sak för hela Finland. Vi har många samarbetspartners på olika håll i Finland. Det är det bästa sättet för Vasa och Finland att klara sig i den internationella konkurrensen, säger Häyry.

Harri Eela, försäljningschef vid Kotka-Fredrikshamns utvecklingsbolag Cursor, kritiserar Arbets- och näringsministeriet beslut att föra fram Vasa. Han säger att sydöstra Finlands projekt inte har fått något annat svar från ministeriet eller Finpro än att Vasa har valts.

– Jag tycker det vore vettigt om Tesla fick flera profiler av Finland. Sedan när man upprättat en samtalskontakt med Tesla kan man göra preciseringar och slutgiltigt välja vilket som skulle vara det bästa paketet i Finland, säger Eela.

I sydöstra Finlands projekt deltar förutom Kotka och Fredrikshamn också Villmanstrand, Kouvola och Lovisa, säger han.

Centrum för energiteknik

Häyry framhåller att Vasa bland annat har Nordens största koncentration av energiteknologi. Vasa är en internationell stad med ett universitet och företagaranda.

– Vasa har en gedigen erfarenhet av effektivt och framgångsrikt samarbete med exportindustrin.

I Kaustby finns också Europas största litiumfyndighet. Dessutom är Karlebyregionens kemiska industri en styrka, säger Häyry.

Eela motiverar sydöstra Finland med att Villmanstrand har sitt tekniska universitet, som är känt för sin expertis inom energiteknik.

– När det gäller kunnande är närheten till Villmanstrands universitet viktig, säger han.

Eela betonar också närheten till Helsingfors och S:t Petersburg. Enligt honom är Ryssland en stor marknad för en biltillverkare som Tesla.

Båda ser logistikfördelar

Eela ser logistiken som en stor fördel eftersom det finns direkt linjetrafik från hamnarna i Fredrikshamn, Kotka och Helsingfors, vilket ger en betydlig kostnadsfördel.

– Vi har ypperliga logistiska förbindelser, alla transportformer, hamnar i Vasa och Karleby och en internationell flygplats, säger Häyry i Vasa. 

Kommunikationschef Hetta Huittinen på Finpro som försöker locka utländska investeringar till Finland säger att förslaget till Tesla bereds tillsammans med Vasa bland annat för att Vasa har kommit längst i sina förberedelser.

– Samtidigt måste vi utnyttja alla styrkor som olika områden har och som för sin del kan stöda möjligheten att få fabriken till Finland. Vi sammanställer uttryckligen ett landsomfattande projekt, betonar Huittinen.

– Finpros uppgift är att bevaka de nationella intressena och se på sakerna i ett landsomfattande perspektiv. Vi försöker framför allt få elbilstillverkaren Tesla till Finland, säger hon.

Huittinen konstaterar att vid internationella investeringar gör ett utländskt företag alltid sitt eget val utgående från egna kriterier.

– I offentligheten har Tesla bara berättat att bolaget i år beslutar om var fabriken ska placeras, säger Huittinen.

Finpros enhet Invest in Finland har kartlagt faktorer som gör Finland lockande efter att man fick höra att Tesla planerar att placera en eventuell ny batteri- och bilfabrik i Europa.

Näringsminister Mika Lintilä (C) har sammankallat representanter för alla städer som har varit med i utredningen till ett möte den 14 februari. Då ska man gå igenom hur projektet framskrider och hur man ska gå vidare. 

Fakta

Storsatsning på elbilar

Tesla Motors är en amerikansk biltillverkare som har sitt huvudkontor i Silicon Valley i Kalifornien. Bolaget grundades 2003 och tillverkar elbilar i lyxklass.

Teslas modeller är sportbilen Roadster, personbilen Model S och stadsjeepen Model X samt den allra senaste personbilsmodellen Model 3.

Den första modellen Roadster kom ut på marknaden 2008. Den tillverkas inte längre.

Teslas första egna fabrik finns i Fremont i Kalifornien.

Bolaget bygger just nu världens största fabrik kallad Gigafactory i Nevada. Det första skedet öppnades i juli i fjol.

Teslas vd Elon Musk berättade i november om sina planer att bygga en andra Gigafactory i Europa. 

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00