Svenska Teatern får bidrag för att piffa upp sitt varumärke

Svenska Teatern får 129 000 euro för att bredda sitt publikunderlag. Bild: Charlotte Winberg/SPT

Svenska folkskolans vänner ger ett bidrag på 129 000 euro till Svenska Teaterns projekt Ny publik – mera publik.

Syftet med projektet är att hitta nya innovativa sätt att bredda publikunderlaget.

– Svenska Teatern är nationalscenen på svenska i Finland – en teater för hela befolkningen. Att hitta nya former och sätt att engagera och väcka nyfikenhet är viktigt för teaterns framtid, säger Svenska folkskolans vänners (SFV) kanslichef Johan Aura i ett pressmeddelande.

Svenska Teatern planerar att dela med sig av projektets erfarenheter till andra finlandssvenska teatrar.

– Tack vare SFV-bidraget får vi resurser att arbeta aktivt med att bredda teaterns publikunderlag och profilera oss tydligt gentemot olika publiksegment. Vi delar dessutom med oss av erfarenheterna till andra finlandssvenska teatrar i form av workshopar och seminarier, säger Thomas Forsström, marknadsföringschef på Svenska Teatern.

Aktia Aktiecertifikat Renare Europa ger tidsenlig diversitet åt placeringsportföljen

Mer läsning