Svenska Teatern får bidrag för att piffa upp sitt varumärke

Svenska Teatern får 129 000 euro för att bredda sitt publikunderlag. Bild: Charlotte Winberg/SPT

Svenska folkskolans vänner ger ett bidrag på 129 000 euro till Svenska Teaterns projekt Ny publik – mera publik.

Syftet med projektet är att hitta nya innovativa sätt att bredda publikunderlaget.

– Svenska Teatern är nationalscenen på svenska i Finland – en teater för hela befolkningen. Att hitta nya former och sätt att engagera och väcka nyfikenhet är viktigt för teaterns framtid, säger Svenska folkskolans vänners (SFV) kanslichef Johan Aura i ett pressmeddelande.

Svenska Teatern planerar att dela med sig av projektets erfarenheter till andra finlandssvenska teatrar.

– Tack vare SFV-bidraget får vi resurser att arbeta aktivt med att bredda teaterns publikunderlag och profilera oss tydligt gentemot olika publiksegment. Vi delar dessutom med oss av erfarenheterna till andra finlandssvenska teatrar i form av workshopar och seminarier, säger Thomas Forsström, marknadsföringschef på Svenska Teatern.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning