Svenska Teatern får 129 000 euro för varumärkesförnyelse och publikarbete

Svenska Teatern får bidrag av Svenska folkskolans vänner för publikarbete. Bild: Cata Portin

Svenska Teaterns projekt "Ny publik – mera publik" är ett försök att stärka teaterns varumärke och hitta innovativa sätt att locka ny publik. På fredagen meddelade Svenska folkskolans vänner att man stöder projektet med hela 129 000 euro.

– Svenska Teatern är nationalscenen på svenska i Finland – en teater för hela befolkningen. Att hitta nya former och sätt att engagera och väcka nyfikenhet, och på så sätt bredda publikunderlaget är viktigt för teaterns framtid. Det är vi gärna med och stödjer, säger SFV:s kanslichef Johan Aura i ett pressmeddelande.

Tanken är att Svenska Teatern sedan ska dela med sig av erfarenheterna till hela det finlandssvenska teaterfältet.

– Tack vare SFV-bidraget får vi resurser att arbeta aktivt med att bredda teaterns publikunderlag och profilera oss tydligt gentemot olika publiksegment. Vi delar dessutom med oss av erfarenheterna och de nya arbetssätten till andra finlandssvenska teatrar i form av workshoppar och seminarier, säger Thomas Forsström, marknadsföringschef på Svenska Teatern.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning