Svenska sopraner dominerar i åländsk sångtävling – så fördelas de tävlande enligt kön, fack och nationalitet

Mezzosopranen Tuuri Dede knep segern i första Havets röst-tävlingen i fjol. Bild: Pressbild

– Det är mera urkraft än teknisk briljans som vi är ute efter, säger juryns ordförande, operasångaren Mikael Fagerholm.

– Om jag tvingades välja, skulle jag hellre välja en sångare med karaktär och urkraft framom en tekniskt briljant. Allra bäst är det förstås om egenskaperna sammanfaller.

Det säger operasångaren Mikael Fagerholm som för andra året leder juryn, som ska vaska fram Havets röst på Åland denna lördag.

Sångtävlingen uppger på hemsidan att man söker en röst som kan "förena kulturella intressen i renare levnadssätt, vänskap, passion för befrämjandet av högre kulturarv och musik". Det är inga blygsamma ambitioner. Fagerholm betonar också urkraften i konsten och kärleken, vilka han menar återspeglas i sångtävlingens namn.

Balterna föll bort

I den första upplagan av Havets röst i fjol segrade då 29-åriga estniska sångerskan Tuuri Dede, men i år saknas balterna helt. En handfull återfanns bland de 80 som anmälde sig, men samtliga föll bort i förhandsgallringen. De nordiska sångarna klarade sig däremot väl och speciellt välrepresenterade blev svenskarna – av de tjugo som kvalificerade sig var hela elva från Sverige.

– Det finns många orsaker till att det blev som det blev, men den huvudsakliga är att vi i juryn inte diskuterade våra val under processen. Vi befann oss i olika städer och poängsatte inspelningarna för oss själva. Därmed kunde vi inte taktikrösta eller ta hänsyn till nationalitet eller rösttyp. Det återstod egentligen för sekretariatet att räkna samman poängen och konstatera fakta, säger Annika Ollinkari, som agerar konstnärlig ledare för tävlingen och själv sitter i juryn.

Av lördagens tävlande är sexton kvinnor och endast fyra män.

– Bland de uttagna fanns också två duktiga barytängrar, men de lämnade återbud redan innan resultatet kungjordes. De två följande som stod i tur var sopraner, säger Ollinkari.

En annorlunda sångtävling

Ollinkari säger att hon har sett många tävlingar i världen, men att det inte funnits någon lik denna.

– Till de internationella tävlingarna är det nästan hopplöst att bli uttagen utom för de allra bästa. Helst skall man ha gjort karriär redan som 24-åring. Vi har satt åldersgränsen vid trettio för att bättre få upp ögonen också för sådana som redan skapat sig en profil som artister.

Men alla sångare har väl inte mognat ens vid trettio?

– Nej, det är sant, men i allmänhet kan man vid trettio års ålder ganska tydligt redan skönja karaktärsdrag, också fast tekniken skulle vara ofullständig.

Ollinkari poängterar också att Havets röst är öppen för medborgare i alla nordiska länder och Baltikum.

– Det skiljer oss från till exempel sångtävlingarna i Kangasniemi, Villmanstrand och Mustakalliotävlingen i Nyslott som enbart riktar sig till finländare. Somliga har till och med påstått att man inte vill att finska medel skall användas för att backa upp utländska studerande som tävlar om samma arbetsmöjligheter.

I Havets röst framför alla tävlande två tio minuters program. Inledningsvis sjunger deltagarna en valfri aria, en valfri nordisk sång, och en valfri nordisk eller baltisk sång skriven efter 1988. I finalen sjunger de tävlande en valfri klassisk sång och operaaria, alternativt två operaarior.

Hur positionerar sig Havets röst i förhållande till Helsinki Lied-tävlingen, som ordnas i slutet av oktober, eller Sibelius-sångtävlingen i Träskända som ordnas nästa gång i mars 2020?

– En skillnad är att ariorna är mera framträdande hos oss. Det går också att sjunga sig genom hela tävlingen genom att göra det man är riktigt bra på. Om man är inriktad på tidig musik kan välja tidig musik för alla tävlingsnummer utom det nutida, eller om man vill sjunga modern musik kan man göra det.

Hur positionerar ni er i förhållande till Mirjam Helin-tävlingen som nästa gång ordnas i maj?

– Mirjam Helin är förstås en helinternationell tävling, där finalen sjungs med orkester. Det ingår också i våra framtidsplaner. För tillfället förhandlar vi med två orkestrar, ifall en av dem kunde medverka i finalen om två år. Men det är ett stort jobb att sammanställa allt orkestermaterial för en final.

Enligt Ollinkari riktar sig Havets röst till sångare som är intresserade av att träffa varandra.

– Det är också ett ypperligt tillfälle för agenter att höra nya förmågor.

Enligt Mikael Fagerlund är något av det svåraste med juryarbetet att göra en rättvis bedömning. Samtidigt är det väldigt stimulerande att höra så många bra röster samtidigt.

När det gäller kommerserådet Anders Wiklöfs motiv att finansiera hela kalaset bedömer Fagerholm att de rimmar väl med hans övriga intressen när det gällt att stödja konstlivet i det åländska samhället.

– Ett välmående samhälle behöver en stark kultur. Sen är det också så att relativt många lovande sångare har kommit från lilla Åland. Vi vill stöda den processen, och inspirera flera åländska sångare på den banan. Åland är ju fredens öar, men också konstens och sångens.

Sångtävlingen Havets röst ordnas för andra gången i år. Den riktar sig till klassiskt skolade sångare i de nordiska länderna och Baltikum som är 30 år eller yngre.

Av cirka 80 anmälda valdes 20 ut till semifinalen och finalen som avgörs på Åland på lördag. 19 av dem har bekräftat sin närvaro. De tävlande är huvudsakligen studerande vid nordiska musikhögskolor, flera har också gjort rätt stora operaroller.

Juryn består av sånglektorn Annika Ollinkari-Fagerholm, operasångarna Katarina Dalayman, Mikael Fagerholm och Loa Falkman (som hoppar in i stället för Gabriel Suovanen) samt dirigenten Markus Lehtinen. Som pianister medverkar Kristian Attila och Matti Hirvonen.

Prissummorna på 6 000, 2 000 och 500 euro har donerats av magnaten Anders Wiklöf.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Många vill välja ekologiskt – också hos frisören

Mer läsning