Passagerare stormförtjusta i sjöbussen till Salutorget

– Jag hade inte vågat drömma om en färja. När det här kom, tänkte jag: "Det här händer inte mig". Det är så fantastiskt att få börja dagen på det här sättet, säger Ann-Britt Bonns (t.v.). Bredvid henne sitter grannen Aino Ezzat-Agha. Bild: Kristoffer Åberg

Nu finns en ny sjöbuss mellan Kronbergsstranden och Salutorget i Helsingfors. Den har några fans, men de flesta känner ännu inte till den. Samtidigt väcker kostnaderna för Kronbroarna debatt.

Klockan är halv åtta på morgonen och havet är nästan spegelblankt och så ljusblått som det bara kan vara så här tidigt.

M/S Julia ligger förtöjd vid oljecisternen 468 på Kronbergsstranden, redo att ta emot de första morgonpendlarna till centrum. Ann-Britt Bonns och Aino Ezzat-Agha har installerat sig på fartygets tak.

De är grannar och pendlar till jobbet i dag. Helsingfors stad inledde sitt test med trafik över Kronbergsfjärden i slutet av maj, och Bonns är redan stammis.

– Helt fantastiskt. Jag har haft svårt att låta bli att publicera bilder varje morgon på Instagram. Mina vänner har nog fått sin beskärda dos av det här.

Hon såg till att vara med på jungfruturen.

– Jag brukar sitta på den här bänken så att jag har ansiktet mot solen, säger Bonns, som är rektor på Grundskolan Norsen.

Ezzat-Agha åker med båten för första gången.

– Jag kände till färjan, men den hör inte till HRT (Helsingforsregionens trafik), och jag har ett HRT-kort. Det har hållit mig tillbaka.

Om färjan börjar omfattas av HRT kommer hon att börja ta den varje dag.

Som det ser ut nu inleder Helsingfors trafik med en elfärja sommaren 2023. Då ska man kunna resa med sin kollektivtrafikbiljett på rutten Kronbergsstranden-Sjötullstorget i Kronohagen.

Heini Rask och Pauliina Kaaresvirta-Huhta. Bild: Kristoffer Åberg

"Bron kommer nog"

I stadsdelsgruppen Kruunuvuorenranta på Facebook har en del invånare berättat att de tänker flytta bort. De upplever att serviceutbudet med en matbutik är för dåligt och att området är för avlägset beläget.

– Jag har bott här sedan november. Det finns inte något jag skulle ha saknat eller upplevt som besvärligt. Bussarna går med tio minuters mellanrum och metron går hela tiden, säger Ann-Britt Bonns.

Ezzat-Agha är också ny i Kronbergsstranden, hon flyttade hit på självständighetsdagen i fjol.

– Jag stortrivs och skulle inte flytta bort. Jag väntar på bron, den kommer nog. Alla lägenheter är sålda med argumentet att bron kommer.

Under onsdagen tog frågan om Kronbroarna en ny vändning då borgmästare Jan Vapaavuori (Saml) tillsatte en extern utredning om hur utgifterna kunnat stiga så okontrollerat. Det har visat sig att slutsumman för broarna närmar sig nästan 800 miljoner euro, utan att själva byggandet ens kommit i gång. Kronbroarna ska binda bland annat just Kronbergsstranden till Helsingfors centrum med en spårväg.

– Infrastrukturen, vägarna är ju byggda för spårvagnen. Jag har svårt att tro att man backar det beslutet. För mig spelar det inte så stor roll, jag räknar med att jag gått i pension innan bron kommer oavsett, säger Bonns med glimten i ögat.

– Orsaken till att vi flyttade till Degerö var att bron skulle komma redan 2019. Och vi flyttade till Kronbergsstranden av samma orsak. Vi tänker att man ska komma snabbt till stan och att Degerö blir en del av staden när bron kommer. Vi stortrivs, säger Ezzat-Agha.

Kapten Ronald "Roni" Bos och styrman Sharon Bos ombord på M/S Julia. I den andra vindrutan reflekteras sonen Jonatan Bos. Bild: Kristoffer Åberg

"Exotiskt"

Pauliina Kaaresvirta-Huhta och Heini Rask testar sjöbussen för första gången. De är på väg in till arbetsplatsen som ligger nära Salutorget.

– För en infödd helsingforsare är det exotiskt att ta färjan till jobbet eller centrum, säger Rask.

Om tidtabellerna funkar framöver kan hon tänka sig att fortsätta åka färja. För Kaaresvirta-Huhta är läget ett annat.

– Det här är min sista arbetsdag, jag blir mammaledig efter i dag.

Också den här duon hoppas på att sjöbussen snart inkorporeras i HRT:s system så att man kan använda samma kollektivbiljett över Kronbergsfjärden.

Ann-Britt Bonns räknar med att färjan förkortar pendlingstiden till jobbet med hälften.

– Jag har bott i centrum i 30 år, så det är helt nytt för mig att åka metro och buss. Sedan åker jag plötsligt in på 19 minuter.

Hon säger att hon ingalunda varit missnöjd med metron och bussen heller.

Pauliina Kaaresvirta-Huhta kommer snart att lämna Kronbergsstranden.

– Vi flyttar, men inte för att området inte skulle vara ljuvligt. Vi har hittat ett enfamiljshus i Kyrkslätt.

Heini Rask har vuxit upp på Degerö och nu bor hon i Kronbergsstranden.

– Jag flyttade inte dit på grund av broarna utan för att en lämplig bostad dök upp. Jag tror inte på att broprojektet inte blir av. Undersökningarna som gjorts har varit så omfattande, och även båttrafiken har utretts. Det har visat sig att det alternativet till bron inte skulle fungera.

Jonatan Bos gör båten redo för avfärd från Kejsargrundskajen på Salutorget. Bild: Kristoffer Åberg

Familj jobbar ihop

Träbåten M/S Julia kan ta 99 passagerare. Men hittills har det inte varit någon rusning.

– Folk känner inte till den tillräckligt väl ännu, säger Sharon Bos medan hon tar betalt för biljetterna.

Dagen innan åkte sammanlagt 43 personer någon av turerna.

Maken Ronald "Roni" Bos är kapten.

– Jag behöver åtminstone 60 passagerare för att det ska vara kostnadseffektivt.

Också sonen Jonatan Bos jobbar ombord.

Roni Bos är egentligen pensionär men njuter av att vara kapten.

– Det är trevligt, man träffar många människor och Julia är en vacker båt, en dam med stil. Hoppas hon kan fortsätta gå länge än.

Tidigare i sin karriär har han kört passagerarfartyg och tankfartyg medan frun har varit styrman på Finnlines.

– Julia är bara 15 meter. De flesta tankfartyg jag kört har varit 80 meter.

Det har varit många vackra sommarmorgnar i juni. Den här utsikten får den som tar sjöbussen från Kronbergsstranden till centrum. M/S Julia är byggd i Fredrikshamn 1968. Bild: Kristoffer Åberg

När det har gått nästan 20 minuter av färden glider båten förbi Skatakobben, Blekholmen och Viking Line-färjan som är förtöjd på Skatudden. Solen färgar fönstren i kabinerna på pariserhjulet azurblå.

Bonns pekar i riktning mot Tyska kyrkan. I den gula byggnaden som skymtar bakom ligger Norsen. Det är bara att gå upp för backen och så är hon framme vid jobbet.

Sjöbussen M/S Julia har två avgångar från oljecisternen 468 Kronbergsstranden till Salutorget måndag till fredag klockan 7.30 och klockan 9.

Returen görs från Kejsargrundskajen på Salutorget klockan 8 och 9.30.

Måndag till torsdag går båten också klockan 16.45 från Kronbergsstranden och återvänder klockan 17.15 från Salutorget.

Vid behov går sjöbussen också på helgerna, men det gäller att ringa och fråga.

Efter den 18 juni kommer M/S Julia att ersättas av den mindre båten M/S Lotta.

Rederiet heter Nordic Shoreline och en enkelbiljett för en vuxen kostar 5 euro. Returbiljetten kostar 9 euro.

Motsvarande pris för barn är 3 euro eller 5 euro.

Manskapet på sjöbussen avgör från fall till fall om en passagerare får ta en cykel eller en barnvagn ombord.

Mer information fås på https://www.katajanokanluoto.fi/new-page-kruunuvuorenranta.

På lördag startar ett annat rederi en rutt som går via Kronbergsstranden.

Rutten heter Island Hopping (på svenska öluff) och startar i Hagnäs.

Slutdestinationerna är Kalvholmen, Skanslandet och Lonnan.

Hållplatserna är Hagnäs-Kronbergsstranden-Kalvholmen-Skanslandet (Lotsgårdens brygga)–Skanslandet (Torpedoviken)–Lonnan–Kronbergsstranden–Hagnäs.

Rutten körs från den 12 juni till den 15 augusti och tanken är att man ska kunna besöka Helsingforsbiennalen som öppnar på Skanslandet med start från nu på lördag.

Vuxna betalar 10 euro för en dagsbiljett, barn 5 euro. Pensionärer, arbetslösa, beväringar och civiltjänstgörare betalar också 5 euro.

Rederiet JT-line har hand om trafiken och tidtabellen hittas på adressen: https://www.jt-line.fi/hakaniemi-vallisaari-helsinki-biennaali-lonna/vallisaari-helsinki-biennaali-aikataulu/

Båten heter M/S Amiral.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Akademen - en modern klassiker

Mer läsning