Svanenmärket fyller trettio – kvinnor snabbare att ändra livsvanor

Det nordiska miljömärket använder svanen som symbol. Bild: Linnea de la Chapelle/SPT

Enligt bolagets nordiska kundundersökning ändrar kvinnorna sina vanor till förmån för miljön i snabbare takt än männen.

Nordiska ministerrådet tog initiativ till ett nordiskt miljömärke år 1989. Märket skulle hjälpa konsumenter bland mängder av miljömärken och så skapades miljömärket Svanen, skriver Miljömärkning Finland i ett pressmeddelande.

Enligt bolagets kundundersökning i Norden är det i första hand kvinnor som tar initiativet till att göra livsstilsförändringar till förmån för miljön. Enligt undersökningen har kvinnor i högre grad än män minskat köttkonsumtionen och flygresandet. Kvinnor köper också mer miljömärkta varor och återvinner kläder i högre grad.

– För trettio år sedan ville man göra miljövänliga val – i dag funderar man på hur konsumtionen går ut över klimatet och naturresurserna. Konsumenterna är också allt mer intresserade av etisk produktion och till exempel de anställdas arbetsvillkor, säger vd Riikka Holopainen i pressmeddelandet.

Kim Herold: ”Motorsängen hjälper mot snarkningarna”

Musikern Kim Herold, även känd från tv-programmet Selviytyjät, har märkt att en bra säng gör det lättare att återhämta sig och att den till och med förebygger idrottsskador. 4.11.2019 - 00.00

Mer läsning