Suvar med olika förtecken

Jeep Compass och Mitsubishi Eclipse Cross är båda suvar på omkring 4,4 meter. Där Jeep är bäst till sin fördel i tuffare terräng och trivs med ett lätt smutslager är Mitsubishi en mera hygienisk stads- och landsvarelse.

När Jeep Compass startar undgår det ingen, eftersom dieseln knattrar högljutt. Ju mera man kör med bilen desto mer sympatisk känns den. Bäst trivs Compass på sämre underlag som skogsvägar, där är den riktigt rolig att köra. Markfrigången är nästan 21 cm så man fastnar inte så lätt.

Bilen far i väg med ett vrål när man trampar gasen i botten, men det är en chimär, eftersom motorn är mera inriktad på seghet än explosivitet. Ljudnivån är inte direkt låg, men i jämn hastighet hålls bullret i styr. Ljudet ligger dessutom på en frekvens som inte är så störande. Efter några hundra kilometer börjar det kännas acceptabelt tyst.

Det är inte direkt 2020-talet man tänker på när man ser virrvarret av knappar kring pekskärmen i Jeep Compass. Bild: Bo Ingves

Gränssnittet i bilen är märkligt med en massa knappar och en pekskärm som ser direkt gammalmodig ut. Problemet är att en stor del av knapparna är till för funktioner som inte används så ofta, medan exempelvis värmen justeras via pekskärmen. Det känns som om planeringen inte hann bli klar i tid.

Samma gäller förvaringsutrymmet för småsaker. Där andra bilar börjar få gott om förvaringsutrymme framme i bilen håller Jeep på traditionerna och erbjuder sparsamt med fack.

Framme sitter man bra, men det korta sätet gör att låren hänger i luften, lite obekvämt på långa sträckor. Baksätet är rymligt åt alla håll, men är man kortbent riskerar man att bli smutsig om byxbenen eftersom dörrtröskeln inte är skyddad mot smuts. Bagageutrymmet är överraskande litet, som i en Golf.

Priserna ligger på 32 000–45 000 euro. Den provkörda kostar i grundutförande 43 000 euro och med tilläggsutrustning närmare 60 000 euro.

Mitsubishi Eclipse Cross torde vara den sista äkta Mitsubishin. I framtiden är det samarbete med Nissan och Renault som gäller. Bild: Bo Ingves

Bättre än ryktet

Mitsubishi Eclipse Cross har fått ett blandat mottagande av biljournalisterna. Själv tycker jag att man i normal körning inte behöver så mycket bättre bil: På motorvägen är den stadig, i stadstrafik ganska behändig och utseendet är inte fy skam, kanske med undantag av bakluckans tudelade fönster.

Bensinturbon på 1,5 liter är överraskande pigg i lägre hastigheter och det är svårt att portionera ut kraften så att bilen inte hoppar i väg. Vid lite högre hastighet lugnar sig bilen och vid omkörningar kan den till och med kännas lite sävlig.

På grövre asfalt är bilen högljudd, men på jämnt underlag funkar det bättre. Å andra sidan är asfalten på Borgå motorväg grym, så den bil som känns tyst på den vägen är tyst på de flesta andra håll också.

Dörröppningarna skyddas nedtill av dörrarna vilket innebär att byxbenen hålls rena även om de nuddar vid bilen. En nackdel med höga bilar är att det är svårt att stiga ut ur dem utan att släpa byxorna mot dörröppningen.

Interiören är lagom modern i Mitsubishin, men musplattan kom jag aldrig riktigt underfund med. Bild: Bo Ingves

Vissa märkligheter

Bagageutrymmet är i likhet med andra kompaktare suvar inte väldigt stort. Ändå rymdes ett arbetsbord från Ikea in i bilen med baksätena fällda. I normalposition är bagageutrymmet endast 340 liter, lite mindre än i Compass, men baksätena kan skjutas framåt hela 20 cm så att det maximala utrymmet blir 450 liter.

En märklighet är att de bakre säkerhetsbältena fastnar bakom ryggstödet när det fälls upp igen. Ryggstödet låser sig dessutom lätt i en upprätt position som gör det trångt att sitta. När ryggstödet väl hamnar i sin rätta position finns det plötsligt gott om utrymme åt alla håll. Ett plus får bilen för att det finns plats för fötterna under framsätena.

Priserna är från 28 500 till 44 500 för provkörda 1,5 Instyle AWD med automatväxel, som har en ganska heltäckande utrustningsnivå som standard, med allt från head-up display till adaptiv farthållare. Den senare är inte speciellt lyckad, för den bromsar in väl aggressivt för att sedan accelerera långsamt på nytt när vägen är fri igen. Utveckling krävs, men det mesta är på sin plats i bilen.

Fakta

Jeep Compass Limited

Pris: 43 000 euro.

Slagvolym: 1956 cm3.

Effekt: 140 hk/350 Nm.

Topphastighet: 190 km/t.

Acceleration 0–100: 9,9 sek.

Snittförbrukning: 5,7 l/100 km.

CO2-utsläpp: 148 g/km.

Bagageutrymme: 350 liter.

Mått, mm: (L/B/H): 4394/1819/1644.

Fakta

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Instyle AWD

Pris: 44 500 euro.

Slagvolym: 1 499 cm3.

Effekt: 163 hk/250 Nm.

Topphastighet: 200 km/t.

Acceleration 0–100 km/h: 9,3 sekunder.

Snittförbrukning: 6,7 liter.

CO2-utsläpp: 154 g/km.

Bagageutrymme: 340–450 liter.

Mått (l/b/h): 4405/1805/1685

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00