Frankrike tar avstånd från gripen Renaultchef

Carlos Ghosn är en av bilvärldens superstjärnor. Bild: Lehtikuva-AFP/Eric Piermont

Den franska regeringen tar avstånd från den skandalomsusade och gripne Renaultchefen Carlos Ghosn och vill ha in en tillfällig ersättare snabbt. Samtidigt kallas Renaults styrelse in till krismöte.

Utvecklingen skakar marknaden. Renault-aktien, som rasade 8,4 procent i måndags, fortsätter backa med 3,4 procent. Nissanaktien dras även den med nedåt.

Renaults styrelse ska träffas under tisdagen för att diskutera hur biltillverkaren ska ledas sedan koncernchefen tillika styrelseordföranden Carlos Ghosn gripits i Japan, rapporterar Reuters med hänvisning till källor.

Extra styrelsemöte

En talesman för Renault bekräftar att det kommer att hållas ett extra styrelsemöte. Uppgiften kommer sedan den franska regeringen, storägare i bolaget, tagit avstånd från den gripne chefen och efterlyst en tillfällig lösning.

– Carlos Ghosn är inte längre i en position från vilken han kan leda Renault, säger Frankrikes finansminister Bruno Le Maire i en radiosändning.

Enligt Le Maire kommer den franska regeringen diskutera skandalen med japanska kollegor, för att stabilisera läget. Han tillägger att ett fortsatt partnerskap mellan Renault och Nissan ligger i så väl ländernas som bolagens intresse.

Franska skattemyndigheter ska enligt Le Maire ha granskat Ghosns affärer utan att hitta något värt att notera. Den franska staten äger 15 procent av Renault, som i sin tur äger 43,4 procent av japanska Nissan Motor.

"För mycket makt"

Carlos Ghosn är en av bilvärldens superstjärnor, på senare tid som styrelseordförande i Mitsubishi och Nissan samt vd på Renault. Nyheten om hans gripande i Japan kom via medier i Tokyo i måndags kväll lokal tid. Nissans vd Hiroto Saikawa har – liksom den franska regeringen verkar göra – vänt Ghosn ryggen.

– För mycket makt gavs till en person, säger Saikawa på en presskonferens, rapporterar medier från Nissan-högkvarteret i Yokohama.

– Jag måste säga att detta är en mörk sida av Ghosn-eran, som varat mycket länge, tillägger han.

Gripandet av Ghosn ägde rum sedan Nissan presenterat en internutredning som visat att styrelseordföranden använt företagets pengar i strid mot deras regelverk och samtidigt dolt hur mycket han faktiskt tjänade. Enligt den japanska biltillverkaren kommer Ghosn att få sparken ur bolagets styrelse inom kort.

I japanska medier rapporteras att Ghosn under flera års tid redovisat ungefär hälften av sin årliga ersättning på totalt tio miljarder yen (cirka 40 miljoner euro).

En av arkitekterna bakom alliansen

Bland bedömare kommer nu varningar för att relationen mellan Renault och Nissan kan bli problematisk att hålla vid liv utan Ghosn kvar i toppen, då han är en av arkitekterna bakom alliansen.

– Det är inte svårt att komma till slutsatsen att det kan uppstå en klyfta mellan Renault och Nissan, säger Max Warburton, analytiker på analyshuset Bernstein.

Partnerskapet mellan Renault och Nissan inleddes 1999 och är uppbyggt med ett korsägande. Utöver Renaults storpost i Nissan sitter den japanska motparten på 15 procent av aktierna i Renault, fast utan rösträtt. Sedan 2016 äger Nissan dessutom 34 procent av den mindre japanska konkurrenten Mitsubishi.

Även Mitsubishi, vars aktie rasade med nästan 7 procent på Tokyobörsen, har meddelat att man kommer att sparka ut Ghosn ur sin styrelse.