Superår för sponsringen

Framgångsrikt på flera plan. HJK firar både på och utanför planen.Bild: Lehtikuva/Heikki Saukkomaa

Sportsponsringen i Finland har nått nya höjder och vuxit med nästan nio procent på ett år, rapporterar forskningsföretaget Sponsor Insight. Flera internationella mästerskap i Finland och landets hundraårsjubileum har fått företag att vakna.

Den årliga sponsorbarometern är uppiggande läsning för sportfolket.

– Det har varit ett otroligt år, säger Sponsor Insights forskningsledare Klaus Virkkunen.

Trenden för sponsringen i Finland har varit positiv i flera år – men nu växer den finländska marknaden snabbare än i andra länder.

Den positiva utvecklingen förklaras till en viss del av att VM i längdåkning och konståkning samt EM i basket ordnades i Finland i år, men det är inte hela sanningen.

Företag ser allt positivare på sponsringens roll i marknadsföringen och det generella ekonomiska uppsvinget spelar en betydande roll, säger Virkkunen.

Vasa Sport har 500 sponsorer

Inom kulturen sponsras ett objekt – alltså till exempel en festival eller en teaterpjäs – i snitt av tio företag.

Sporten har helt andra siffror. Snittet ligger på hela 110.

Ishockeylaget Vasa Sport har ungefär 500 sponsorer. Drygt hundra bidrar med femsiffriga summor och en handfull med sexsiffriga.

Sports vd Tomas Kurtén talar ändå inte om 2017 som ett superår.

– Vi har vuxit varje år, så jag ser positivt på saken. I fjol hade vi en rejäl tillväxt på cirka 20 procent. Efter ett sådant år är det klart att man inte kanske växer lika mycket. Men en liten tillväxt kan vi hoppas på, säger Kurtén.

Fler ser sponsring som strategiskt viktigt

Virkkunen lyfter fram ett nyckeltal som speciellt viktigt: den procentuella andelen företag som ser sponsringen som strategisk viktig och som en naturlig del av marknadsföringen.

För två år sedan var siffran 31 procent. I år är den 47 procent.

Företagens mål med sponsringen är främst att förstärka varumärket och få synlighet, men många ser det också som en del av företagets samhällsansvar.

Fotbollslaget HJK:s marknadsföringschef Sari Mikkonen-Mannila upplever att synergieffekten mellan klubben och sponsorerna förbättrats de senaste fem åren.

HJK talar inte om sponsorer, utan samarbetspartner.

– Det går att naturligt skapa innehåll och evenemang kring HJK:s stjärnor, som våra samarbetspartner kan erbjuda sina kunder, säger Mikkonen-Mannila.

Tror på positiv utveckling

Inom sportvärlden ser man positivt på framtiden: sextio procent av de tillfrågade förväntar sig större sponsorintäkter år 2018.

– I en gynnsam konjunktur borde det finnas rum att växa. Jag är försiktigt positiv, säger Kurtén

Tillväxtpotentialen i Finland är stor.

I en nordisk jämförelse ligger Finland fortfarande långt efter andra länder. Den svenska marknaden är till exempel tredubbelt så stor som den finländska.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00