Subtiliteter och ståtliga orkestermassor

HÖGINTENSIVT. RSO:s dirigent Hannu Lintu verkar ha en speciellt varm relation till Nielsens fjärde symfoni, "det uudslukkelige".Bild: Cata Portin

Sebastian Fagerlund är en mästare i att skapa kontinuitet, så också i Drifts som hörde med RSO.

Radions symfoniorkester

Daniil Trifonov, piano; dirigent Hannu Lintu. Fagerlund, Ravel, Nielsen. Musikhuset 5.5.

Den unge ryske pianisten Daniil Trifonov har skördat lagrar i tävlingar och konsertsalar runtom i världen. I fredags spelade den 26-årige stjärnan Maurice Ravels pianokonsert i G-dur med Radions symfoniorkester och Hannu Lintu.

Med tanke på de skyhöga förväntningarna var Ravels konsert inget optimalt programval – en stor romantisk konsert skulle ha varit ett säkrare (om än mindre fräscht) kort. Tolkningen präglades av en okonstlad suveränitet, men samtidigt kändes det som om Trifonov inte utnyttjade hela sin kapacitet.

Ravel komponerade verket mellan 1929 och 1931, och med finns såväl starka inslag av jazz som ekon av en baskisk rapsodi som förblev ofullbordad. Musiken är mäkta underhållande, med sprakande rytmer och överraskande vändningar.

De fina expressiva kvaliteterna i Trifonovs spel och hans delikata anslag kom fram i den långsamma satsen, i synnerhet då pianot subtilt ackompanjerade träblåsarnas solon. Extranumret, Debussys Reflets dans l'eau ur Images, var fantastiskt.

Robusta byggen

Som kontrast till subtiliteterna var konsertens övriga verk mer robust byggda. Konserten inleddes med uruppförandet av Sebastian Fagerlunds (f. 1972) orkesterverk Drifts och avslutades med Carl Nielsens fjärde symfoni.

Drifts börjar starkt och mystiskt med pianot och låga stråkar och utvecklas till en ståtlig orkestermassa som är imponerande men ger så småningom även ett ogenomträngligt intryck.

Fagerlund är en mästare i att skapa kontinuitet med hjälp av överlappande texturer och motiv som verkar på olika plan. Mot slutet av verket träder den för hans musik typiska rytmiska energin fram allt tydligare.

Fagerlund har tänkt Drifts som andra delen i en orkestertriptyk, vars första del utgörs av Stoneworks (2014–2015) och tredje del är ännu oskriven. Materialet lär även ha beröringspunkter med operan Höstsonaten, som har premiär på Nationaloperan i september.

Lintu verkar ha en speciellt varm relation till Nielsens fjärde symfoni, "det uudslukkelige" ("det outsläckliga", 1916). Tolkningen var högintensiv och höjdpunkterna många, från träblåsarnas sälla figurer i andra satsen till finalens aggressiva pukduell.

Anna Pulkkis

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00