Streamningstjänster hotar inte biograferna – "Oroar restaurangägare sig över att folk kan äta hemma?"

Ett biobesök ger så mycket mer än bara filmen. Folk vill ha bra ljudkvalité och äkta popcorndoft, säger biografägare. Bild: Sofia Westerholm/SPT

Fjolåret var biofilmernas, speciellt de utländska filmernas år. Ingen svenskspråkig film lyckades ändå ta sig in på den finska topplistan.

Det ser ut att ligga något i SF Bios tidigare slogan "Film är bäst på bio". Under 2019 såldes totalt 8,4 miljoner biobiljetter runtom i Finland. Jämfört med 2018 är det en ökning med fyra procent, meddelar Suomen Filmikamari.

Fjolåret var speciellt de utländska filmernas år. Den mest sedda filmen, och den enda filmen som samlade över 400 000 tittare, var den amerikanska psykologiska thrillern Joker. Totalt såldes 402 844 biljetter till filmen. Nästpopulärast blev Disneys superhjältefilm Avengers: Endgame med 348 633 sålda biljetter. På tredje plats kom också en utländsk film; nyinspelningen av Lejonkungen lockade till sig 333 532 tittare.

– För första gången sedan 2011 blev tittarandelen för de inhemska filmerna under 20 procent. Men internationellt sett är en siffra på omkring 17 procent för inhemska filmer ändå bra, säger Suomen Filmikamaris verkställande direktör Tero Koistinen i ett pressmeddelande.

En film som inte hann rulla länge på biodukarna före årsskiftet, men som ändå samlade otroliga tittarmängder, var Disneyfilmen Frost 2. Filmen hade premiär på juldagen och var genast så populär att biografbolaget Finnkinos webbsidor kraschade. På mindre än en vecka hann 255 203 personer se filmen.

Disneyfilmen Frost 2 hade premiär på juldagen och var genast så populär att biografbolaget Finnkinos webbsidor kraschade. På mindre än en vecka hade 255 203 personer redan sett filmen. Foto: Bild: Sofia Westerholm/SPT

Svenska filmer – livsviktiga eller impopulära?

Trots att biobesök blir alltmer populära i Finland, ligger vi ändå långt efter Sverige. Där görs det enligt Svenska Filminstitutet årligen omkring 16 miljoner biobesök, alltså nästan dubbelt så många som i Finland. Värt att minnas är ändå att Sveriges folkmängd är omkring 10,1 miljoner medan Finland i nuläget har omkring 5,5 miljoner invånare.

Bland de 20 mest sedda biofilmerna i Finland 2019 fanns inte en enda svenskspråkig film.

Från biograferna säger man att filmutbudet måste anpassas enligt vad kunderna vill ha. I Jakobstad innebär det att man tar in så mycket svenskt som går att få, medan det i Åbo handlar om att hålla sig till enstaka svenska filmer per år.

– Vi lever på de svenska filmerna. Här går dessutom också svenska filmer hem hos de finskspråkiga trots att de inte skulle ha finsk text. I övriga delar av landet vet jag att situationen inte är densamma, säger Paavo Katajamäki, biografansvarig på Bio Rex i Jakobstad.

Katajamäki berättar att han och de biografansvariga i Vasa varje vecka går igenom Sveriges filmutbud och ser vilka filmer som säljer bäst där. De tar sedan in alla de svenska filmerna som går hem på andra sidan Bottniska viken. Om filmerna också går bra i Jakobstad och Vasa, skickas de vidare till Bio Rex:s salonger i Borgå och Torneå.

Under 2019 såldes totalt 8,4 miljoner biobiljetter runtom i Finland. Jämfört med 2018 är det en ökning med fyra procent. Bild: Sofia Westerholm/SPT

I Åbo säger biografägaren Antti Juntunen att de enda svenska filmerna som i regel går hem är barnfilmerna, men också för deras del är publiken liten i förhållande till övriga filmer. Trots att svenska filmer är textade till finska så kommer inte finskspråkiga för att se dem. Ett undantag fanns ändå under 2018.

– Solsidan-filmen gick hem mycket bra både bland finskspråkiga och svenskspråkiga, säger Juntunen från Kino Diana.

Streamningstjänsterna är inget hot

Enligt biograferna råder ingen oro om att streamningstjänsterna skulle konkurrera ut biograferna. Folk går inte på bio bara för filmens skull, utan för hela upplevelsen.

– Då folk frågar om jag inte oroar mig för Netflix och andra streamingstjänster så brukar jag svara: "Borde jag? Oroar sig restaurangägare över att folk också kan äta mat hemma?", säger Juntunen.

Katajamäki understryker detsamma och säger att ett biobesök är så mycket mer än att se en film.

– Människor söker upplevelser. Folk vill ha bra ljudkvalitet och popcornsdoft. Man betalar gärna för att sitta i en fylld salong och reagera tillsammans i stället för att sitta ensam hemma i soffan, säger Katajamäki.

1. Joker / 402 844.

2. Avengers: Endgame / 348?633.

3. Lejonkungen / 333?532.

4. Star Wars: The Rise Of Skywalker / 292?517.

5. Risto Räppääjä ja pullistelija / 288?305

6. Frost 2 / 255?203

7. Downton Abbey / 229?721

8. Husdjurens hemliga liv 2 / 226?488

9. Once Upon a Time... in Hollywood / 216?156

10. Aladdin / 201?305

11. Olen suomalainen / 174?595

12. Bohemian Rhapsody / 167?196

13. The Angry Birds Movie 2 / 165?432

14. Captain Marvel / 150?193

15. Spider-Man: Far From Home / 143?989

16. Toy Story 4 / 136?649

17. Det: Kapitel 2 / 135?654

18. Röjar-Ralf kraschar internet / 129?521

19. Täydellinen joulu / 123?208

20. Green Book / 115?081

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Pionjären inom styling

Mer läsning