Större, snålare och snällare än Grace

Blicken kommer att fastna på två smala 22 meter höga pelare när Vikings kinesiska nybygge sätts i trafik 2020. De är så kallade "rotorsegel" som skall minska fartygets bränsleförbrukning.

Den nya passagerarfärjan blir fyra meter längre än Viking Grace, den konsumerar 15 procent mindre flytande naturgas och den kommer att gå varligare fram i den stockholmska skärgården på grund av nytänk i förkonstruktionen.

Fartyget ska ta 2 800 passagerare och ha en besättning på 200 personer. Fraktutrymmet blir på sammanlagt 1 600 meter, vilket är över 200 meter mer än Viking Grace kan erbjuda.

Breda och stora däck kommer att dominera fartygets exteriör om man får tro konstnärens vision av den blivande 218 meter långa och 35 meter breda passagerarfärjan. Tankarna med flytande naturgas, LNG, göms in i skrovet som sannolikt kommer att drivas med världens bränslesnålaste fyrtaktare Wärtsiläs nya 31 Dual Fuel.

Fartyget beräknas konsumera 2 400 ton mindre bränsle än Viking Grace. Dessutom återanvänder det nya fartyget mycket effektivare värmeenergin.

En mycket synlig detalj på fartyget kommer "rotorseglen" att vara. De ska likt flygplansvingar utnyttja vindströmningen för att driva fram fartyget. De är ett tillskott till motordriften och förmår inte i sig driva fartyget framåt.

Åtminstone hoppas väl Viking att de förstärker bolagets miljövänliga profil.

En annan och för allmänheten viktigare detalj är dock fartygets förparti som väntas dra upp mindre svall än Viking Grace. En sak som invånarna i både Stockholms och Ålands skärgård klagat över och som tvingat Grace att dra ner på hastigheten.

Lockar kineser?

Vikings marknadsdirektör Kaj Takolander räknar med att det nya fartyget kommer att locka kinesiska turister.

– Att fartyget är byggt i Kina kommer säkert att ge oss en konkurrensfördel. De kinesiska turisterna ökar dessutom hela tiden.

Takolander ser det nya fartyget som en "evolutionsmodell".

– Det smutsar mindre och det kostar mindre, vilket är en utmärkt ekvation.

Kommunikationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström påpekar att Viking vill utnyttja skandinavisk design ombord och med tanke på att fartyget går genom den vackraste delen av Finlands skärgård ska fönstren vara stora.

– Det är framför allt två saker som intresserar utländska turister när de kommer till Finland: Lappland och skärgården, försäkrar Takolander.

”Sälj din gamla bostad före du köper ny!”

Fastighetsförmedlingen Kotijoukkue är på alla sätt nyare, fräschare och mer dynamiskt men gamla goda råd och sunt förnuft är fortfarande en av grundstenarna i bobytarbranschen. Än gäller den gamla devisen att sälja sin gamla bostad förrän man köper ny. Ingen vill bli i fällan mellan två bostäder. 1.11.2018 - 09.42