Störningar i Nordeas bankapp i hela Norden – konton kan se ut att ha tömts

Nordeas kunder kan just nu inte logga in via appen. Arkivbild. Bild: Alexander Larsson Vierth/TT

Nordeas tekniska problem, som gjort att vissa kunder inte kunnat logga in, ska nu vara lösta. Banken hade under lördagsförmiddagen problem med mobilappen och den nya internetbanken.

Nordea hade på lördagen tekniska problem och bankens kunder möttes av ett felmeddelande när de försöker logga in på appen. Problemet berörde kunder i hela Norden.

Aftonbladet rapporterade också om att det för vissa kunder såg ut som att kontot töms på pengar när de öppnar appen.

– Flera av mina konton är borta. De som är kvar har fel summa och det står att jag har noll kronor på mitt pensionssparande. Det enda kontot som stämmer är mitt lönekonto, säger en kund som tidningen har pratat med.

Det här uppges vara ett separat problem som har orsakats av en planerad uppgradering under helgen. Vid 20-tiden på söndag kväll ska pengarna på fondkontona synas igen, enligt Nordea.

– Vi beklagar verkligen att vi missat att informera våra kunder om den här planerade uppgraderingen. Då och då måste vi göra systemuppdateringar av det här slaget, säger Javier Lopez vid Nordeas pressjour.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning