Storbritannien har parkerat i Vanda

Klassiker. Jaguar i olika generationer är en vanlig syn inne i Grips Garage. Bild: Leif Weckström

Oskari Åvalls pappa har restaurerat bilar i hela sitt liv. En gång fyllde han upp en importcontainer med en risig MG han skulle renovera tills sonen blev 18. När korkortet närmade sig och ingenting hände tog Oskari själv över projektet och lärde sig svetsa. Sedan dess har han levt på att restaurera brittiska bilklassiker.

Grips gård i Vanda har anor från 1500-talet. Ägorna och de många byggnaderna var en av förutsättningarna för att Oskari Åvall kunde starta Grips Garage, en verkstad som nästan uteslutande ägnar sig åt att restaurera klassiska brittiska bilar.

– Här har vi stora och delvis uppvärmda utrymmen under tak, och här har vi plats att testköra bilarna utan trängsel, säger han. Dessutom ligger gården lagom nära Helsingfors centrum utan att alltför många hittar ända dit. En avancerad kameraövervakning, kraftiga lås och larm på alla dörrar är ändå en förutsättning eftersom värdet på bilarna är ansenligt.

Också elkonverteringar

– I den här formen har företaget existerat i nio år. Vi restaurerar i första hand bilar som tillhör kunder, men ibland köper vi själva in spännande bilar som vi rustar upp för att sälja. En annan del av verksamheten är reservdelsförsäljning och service, säger Oskari Åvall.

Samarbetet med Anglo Parts i Belgien gör att reservdelstrafiken går snabbt och smärtfritt, och det nya samarbetet med företaget E-drive Retro som bygger om bilklassiker för eldrift gör att han fått en ny kundkrets som vill kombinera klassisk design med modern energianvändning.

– I synnerhet i företagsvärlden är det inte längre riktigt rumsrent att satsa på stora motorer med hög förbrukning. Nu kan man få samma klasiska upplevelse med en underhållsfri elmotor. Det är bra, för trots att Finland är lite efter i elbilsutvecklingen tror jag att potentialen är stor också här, säger han.

Brittisk svetsare

Till 98 procent är det brittiska bilar som Grips Garage restaurerar. Därför är det inte mer än logiskt att svetsaren Jamie Dawson också kommer därifrån. Han är i full gång med att bygga upp en aluminiumkaross till en Austin Healey 100 i Le Mans-version.

Det är inte den enda Austin Healey som finns i företagets hallar. Ett annat exemplar har i praktiken byggts upp från rost och fransiga plåtar, och sådant tar oftast mer än 1 000 timmar à 65 euro.

– En bil som kunden har starka känsloband till kan mycket väl kosta 100 000 euro att restaurera, men det är ingen överraskning för kunden. Vi kommer alltid överens om ett pris innan vi börjar jobbet, säger Oskari Åvall. Och ingen av kunderna har någon som helst förhoppning om att få igen sina pengar när bilen någon gång säljs. Hela tanken är att bilen ska stanna i släkten för att den betyder någonting mera än själva värdet.

Hantverkare

Med fyra anställda och ett par inhoppare vid större brådska är Grips Garage mera hantverk än fabrik. I Finland finns det inte mycket konkurrens när det gäller dedikerade restaurerare av brittiska bilar.

– Fast vi säger aldrig nej om det dyker upp spännande och sällsynta bilar från andra länder, säger han och visar upp den franska Lorraine-Dietrich som står i verkstadshallen och småningom återställs till originalskick.

– Det här är ett typiskt fall, en gammal bil som i några repriser blivit amatörrestaurerad, men som ännu går att återställa till originalskick, säger han.

Numera har Grips Garage också en egen sadelmakare som tillverkar inredningarna till bilarna. Målet är att steg för steg bli en komplett restaureringsfirma som själv klarar av alla arbetsmomenten.

Olika nivåer

– Det är kunden som definierar vår inriktning för varje enskild bil. En del vill ha en fullständig museirenovering för att visa upp bilen på mässor eller ställa den i ett museum. Andra vill ha bilen i ett sådant skick att man kan cruisa med den några vackra sommardagar, eller också ska den användas som andrabil i vardagstrafik. Kraven är väldigt olika, och det gör att vår insats också är olika från gång till gång, säger han.

Det finns överraskande många brittiska klassiker i Finland, men största delen är ändå importerade som begagnade från utlandet. Med tanke på vårt klimat är det inte alls någon dum idé.

– Finlands klimat är hårt mot karossplåtar. Det är plåtarbetet som tar mest tid vid en restaurering, och vi räknar ofta med 1 000 timmar som utgångspunkt när bilen är ordentligt fransig i kanterna. Att restaurering kostar är förstås allmänt känt, och därför får vi numera in färre standardbilar som MG och Triumph. Ju mera exklusiv bilen är desto mer är kunden beredd att betala för att få den representativ, säger han och visar upp en ljusgrön nymålad Jaguar MK5-kaross från femtiotalet som väntar på både motor, inredning och smådelar.

– Den originalfärgen är en vattendelare, vissa älskar den och andra hatar den, säger han. Men den kommer garanterat att märkas ute i trafiken.

Austin Atlantic

En Austin som sticker ut är den Atlantic som står i en annan byggnad bland en större mängd Austin Healey.

Austin A90 Atlantic var en produkt av den brittiska bilindustrins expansionsförsök efter andra världskriget. Man skulle erövra USA. Chassit byggde på A70 Hampshire, men motorn förstorades. Den öppna karossen skulle locka amerikanerna, men försöket misslyckades. Senare återanvändes många delar av bilen i Austin-Healey 100, som blev väldigt omtyckt också i USA.

Att inte ens den märkesinriktade är helt och hållet konsekvent visar den gamla och hängiga Borgward Isabella som står högt uppallad i svetsutrymmena.

– Det är pappas gamla bil. Han ska ta itu med den någon dag när han hinner, säger Oskari Åvall.

.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Med sikte på en hållbar framtid – ingenjörerna visar vägen

Mer läsning